Friday, September 18, 2015

LEARNING SKILLS FOR OPEN DISTANCE LEARNERS


PENDAHULUAN
            Sistem pendidikan di Malaysia semakin berkembang dan maju menuju matlamat kerajaan dalam Wawasan 2020. Malahan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mensasarkan negara menghasilkan pelajar yang berkualiti bukan saja dari segi akademik malahan mampu menghadapi persaingan yang semakin menekan pada masa kini. Sebagai sebuah negara yang sedang pesat membangun, Malaysia sememangnya memerlukan graduan yang cemerlang di dalam bidang akademik. Hal ini turut memberi kesan kepada pelajar pengajian dalam pendidikan jarak jauh (PPJJ). Keberhasilan menerusi PPJJ memberi impak yang positif kepada pembangunan pendidikan di Malaysia. Sistem pendidikan PPJJ telah diterima pakai oleh sistem pendidikan di seluruh dunia. Kemajuan dalam PPJJ memberi peluang pilihan pendidikan kepada sesetengah golongan yang mahu menimba ilmu dengan cara yang berbeza dari pendidikan formal (Shireen Haron, Jan 1995).  Ini juga mendorong pelajar untuk menjadi lebih proaktif and berwawasan serta sentiasa berlumba – lumba untuk memperolehi kejayaan yang cemerlang dan bukan hanya memenuhi keperluan asas kemahiran belajar sahaja semata - mata. Mereka juga perlu mempunyai kemahiran literasi maklumat di mana ianya menjadi batu asas yang penting pada masa kini. Teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) bukan lagi sesuatu yang baharu kepada kita semua. Malahan kepesatan dalam bidang TMK mendesak kerajaan untuk menghasilkan generasi celik IT. Malahan dalam sistem pendidikan masa kini, TMK merupakan salah satu subjek yang diajar di sekolah agar pelajar menerima pendedahan awal bidang TMK ini. Justeru itu, sebagai seorang pelajar, ianya amat penting untuk mereka belajar secara cemerlang serta mempunyai kemahiran literasi maklumat bagi melengkapkan diri mereka menghadapi cabaran hidup dan persaingan yang semakin getir buat mereka memandangkan tumpuan dalam bidang TMK menjadi peneraju utama di seluruh dunia.
            Konsep literasi maklumat mula diperkenalkan pada pertengahan tahun 1980 oleh American Library Association (ALA). ALA membentuk Forum Kebangsaan Mengenai Literasi Maklumat (National Forum on Information Literacy) yang dianggotai 65 organisasi bagi menggembangkan konsep literasi maklumat atau celik maklumat. Pada tahun 1989, ALA mengeluarkan definisi literasi maklumat yang diterima dan diguna pakai oleh umum sehingga sekarang. literasi maklumat boleh digambarkan sebagai keupayaan mendapat makna daripada maklumat. Menurut Rader (1991), literasi maklumat ialah satu keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat dengan berkesan bagi menyelesaikan sesuatu masalah dan mengambil keputusan. Doyle,C (1994) pula merujuk kepada keupayaan untuk mengakses, menilai dan mengguna maklumat daripada pelbagai sumber.
            Literasi maklumat amat penting dalam mengejar arus ledakan maklumat yang serba canggih sekarang. Semua manusia haruslah mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dalam bidang IT untuk menjadi orang yang berliterasi maklumat. Tambahan pula,sebagai pelajar PPJJ, literasi maklumat amat penting kerana hampir kesemua sesi pembelajaran menggunakan TMK sebagai frasarana yang utama kerana pelajar PPJJ tidak bersemuka secara langsung dengan pensyarahnya. Dari aspek pendidikan, ia membawa perubahan ke arah sistem pendidikan bestari. Pembestarian sistem pendidikan di sekolah perlu mengambil kira aspek pembinaan minda/kognitif pelajar maklumat. Program literasi maklumat membantu membina intelek pelajar dan ianya hendaklah dilaksanakan untuk menjana modal insan yang mempunyai minda kelas pertama (RMK9).
Literasi maklumat perlu dikuasai oleh semua pelajar. Begitu juga dengan kemahiran belajar cemerlang. Pelajar perlu mengusainya kerana mereka perlu mempunyai tujuan dan matlamat dalam hidup mereka. Cabaran yang hebat yang perlu mereka tempuhi memerlukan mereka untuk berfikir secara lebih kritis dan kreatif. Kemahiran belajar cemerlang meliputi kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar sebagai contoh dari segi bacaan dan mencatat nota dengan berkesan. Persaingan yang sihat bukan sahaja membawa kebaikan kepada pelajar tetapi juga pada sistem pendidikan negara. Pelajar perlu bersaing dan merebut peluang yang ada untuk memenuhi kehendak pasaran semasa dan mencapai apa jua yang dikehendaki oleh mereka dalam segala hal. Ini melahirkan ruang yang lebih meluas kepada mereka untuk berjaya.





EMPAT KRITERIA BELAJAR BAGI PELAJAR PPJJ YANG MEMPUNYAI KEMAHIRAN BELAJAR CEMERLANG DAN KEMAHIRAN LITERASI MAKLUMAT     
Pengajian dalam pendidikan jarak jauh (PPJJ) menuntut pelajar untuk berusaha lebih gigih bagi mencapai sasaran yang cemerlang dalam akademik dan pelbagai bidang yang lain. Persaingan yang semakin sengit memerlukan mereka untuk belajar secara lebih proaktif. Ini mendorong mereka untuk memperolehi kemahiran belajar cemerlang serta kemahiran literasi maklumat sebagai pelengkap kepada mereka untuk menghadapi cabaran masa kini. Fadzilah (2006), menyatakan apabila seseorang pelajar itu melangkah ke alam institusi pengajian tinggi, mereka bermula dari permulaan kosong tanpa mengira apa jua pencapaian yang telah mereka capai sebelum ini. Ini kerana dunia pembelajaran yang bakal mereka lalui amat berbeza dan memerlukan persediaan, kebijaksanaan dan sangat bergantung kepada individu pelajar itu sendiri untuk mencapai kecemerlangan seterusnya tergolong dalam pelajar institusi pengajian tinggi yang terbilang.
            Pembelajaran yang berkesan amat penting untuk membentuk diri pelajar menguasai sesuatu bidang. Tambahan pula, sebagai pelajar PPJJ, ianya merupakan cabaran yang hebat kepada mereka kerana kekangan masa dan kesibukan lain yang perlu mereka hadapi. Oleh yang demikian, ianya amat penting kepada pelajar PPJJ mnguasai kemahiran belajar cemerlang. Ini memberi mereka lebih peluang untuk mengurus masa belajar mereka dengan lebih efektif. Menurut Mohd Yunus (1990), kemahiran belajar ialah keupayaan melaksanakan kegiatan pembelajaran dengan berkesan. Beliau telah membahagikan kemahiran belajar kepada beberapa elemen iaitu keupayaan mendisiplinkan diri, keupayaan membaca, keupayaan mendengar, keupayaan mencatat nota dan keupayaan mengingati.
            Kriteria belajar yang perlu ada bagi seorang pelajar PPJJ adalah gaya pembelajarannya. Gaya pembelajaran juga memainkan peranan yang penting kerana setiap individu mempunyai gaya pembelajarannya yang tersendiri. Kaedah tersendiri individu mencari, menyimpan dan mengeluarkan semula maklumat dikenali sebagai gaya pembelajaran (Felder dan Henriques, 1995). Oleh itu pelajar perlu menguasai kaedah belajar agar dapat memperolehi pengetahuan dan kemahiran belajar cemerlang yang mendorong mereka untuk memperolehi kecermerlangan dalam apa jua perkara yang mereka laksanakan. Hal ini lebih merumitkan pada pelajar PPJJ kerana mereka tidak menghadiri kelas secara bersemuka dengan tenaga pengajar. Mereka perlu bijak mencari peluang untuk mencari sesuatu kelainan semasa sesi pembelajaran agar mereka dapat mengikuti program PPJJ ini dengan lebih baik dan berkesan. Kajian oleh Bass dan Greary (1996) merumuskan bahawa salah satu cara penentuan kecekapan atau prestasi seseorang individu mempelajari dan menguasai ilmu adalah dengan menyedari gaya pembelajarannya. Penggunaan kaedah gaya pembelajaran memberi ruang kepada pelajar PJJ untuk mengetahui dan memahami pengetahuan dan kemahiran dalam proses pembelajaran. Gaya pembelajaran yang dimiliki juga dapat membantu seseorang untuk mengenalpasti situasi pembelajaran dan mempertingkatkan prestasi pembelajaran (Dunn dan Stevenson, 1997). Pelajar perlu mencari gaya pembelajaran yang sesuai dengan kehendak diri mereka dan kajian juga menunjukkan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran yang sesuai mampu memperolehi keputusan yang cemerlang. Seseorang pelajar yang mempunyai kemahiran belajar cemerlang dan kemahiran literasi maklumat mempunyai gaya pembelajarannya yang tersendiri. Apabila mereka selesa dengan apa yang mereka lakukan, ini mendorong mereka untuk lebih bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara. Klavas (1994) dalam kajiannya mendapati setelah pelajar diperkenalkan dengan gaya pembelajaran dan menggunakannya telah mendapat keputusan lebih cemerlang.  
Kemahiran mengurus masa adalah cara menggunakan masa dengan betul. Pengurusan masa yang betul adalah kunci kejayaan dan pelajar perlu menguruskan masa mereka dengan berkesan sekiranya ingin memperolehi kejayaan (Nadinloyi K.B. et.al. 2013). Pengurusan masa menjadi salah satu aspek penting bagi mencapai kejayaan dalam pelbagai perkara yang dilaksanakan. Pelajar PPJJ sudah semestinya mempunyai waktu yang terhad kerana dibebani dengan komitmen luar yang menuntut mereka untuk membahagikan masa secara bijaksana. Kekangan masa dapat diatasi sekiranya pelajar itu mempunyai kemahiran literasi maklumat. Pelajar ini dapat mengumpul maklumat dengan cepat dan bermanfaat. Ini memudahkan lagi sesuatu kerja itu dan tidak memakan masa yang begitu lama. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Zuraini dan rakan rakan (2006) mendapati bahawa TMK memang relevan untuk  pelajar PPJJ. Dalam kajian tahap kesedaran, pendedahan dan penggunaan TMK di kalangan pelajar jarak jauh, kesemua responden menggunakan komputer sebagai alat bantuan dalam proses pembelajaran. Kajian ini jelas menunjukkan kepentingan penggunaan TMK bagi pelajar PPJJ. Ianya digunakan sebagai medium bagi pelajar untuk berinteraksi dengan tenaaga pengajar serta memperolehi maklumat dengan lebih berkesan. Literasi maklumat meggerakkan pelajar untuk menggunakan segala bahan yang berkaitan TMK untuk membantu mereka berkomunikasi dengan rakan dan pensyarah seterusnya menjimatkan masa mereka yng terhad.
Disiplin diri yang tinggi sangat berkait rapat dengan pengurusan masa kerana tanpa disiplin diri, pengurusan masa tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Dalam mendisiplinkan diri terdapat pelbagai langkah yang perlu diambil, antaranya ialah memulakan tugas dengan cepat, menentukan tugas yang hendak dilakukan, menyediakan tempoh untuk melengkapkan tugas, belajar dalam masa yang telah ditetapkan, membahagi-bahagikan masa belajar dan menyediakan jadual belajar (Mohd Yunus, 1990). Hal ini menunjukkan seseorang itu adalah seorang pelajar yang cemerlang serta bijak menguruskan masanya dengan baik. Ini juga berhubung kait dengan kemahiran literasi maklumat kerana pelajar yang mempunyai kemahiran belajar cemerlang kebiasaannya mempunyai kemahiran dalam literasi maklumat juga. Ini kerana disiplin diri mengajar mereka untuk belajar dengan lebih tekun dan menerokai bidang – bidang yang berkaitan seperti TMK.
Selain itu, kriteria belajar 4M (kemahiran mendengar, membaca, mencatat nota dan mengingati) juga menunjukkan tahap kecermerlangan seseorang itu . Pelajar PPJJ tidak mempunyai masalah dari segi kemahiran mendengar memandangkan mereka tidak bertemu dengan pensyarah secara bersemuka. Namun begitu, kemahiran mendengar juga perlu dititikberatkan kerana mereka melakukan sesi pembelajaran secara maya yang memerlukan focus yang lebih. Mohamad Daud (1994) menjelaskan bahawa mendengar tanpa penanggapan adalah tidak bermakna. Penanggapan pula memerlukan pentafsiran maklumat yang dirakam setelah didengar. Pelajar yang mendengar dengan baik mampu mengaplikasikan kemahiran – kemahiran yang lain seperti mencatat nota dengan baik serta mengingati apa sahaja maklumat yang diterima. Kemahiran membaca juga memberi input yang positif kepada kemahiran belajar cemerlang kerana teknik pembacaan adalah tidak sama bagi bahan – bahan bacaan tertentu. Menurut Anderson (dlm Abd. Ghani, 1996: 25), kecekapan membaca bergantung kepada kecepatan bacaan dan kefahaman. Pelajar yang mampu memahami sesuatu bahan dengan cepat mempunyai teknik bacaan yang terbaik kerana mampu memahami sesuatu konsep itu dengan mudah. Hasil dari kajian Dr Baharin dan rakan – rakan (2007) menunjukkan proses membaca yang berkesan memerlukan kemahiran yang tertentu sama ada sebelum, semasa ataupun selepas proses membaca. Dalam kajian ini juga mengupas dari Saniah Sayuti et al. (2000) menyatakan bahawa kemahiran membaca biasanya terbahagi kepada dua bahagian yang utama iaitu membaca secara pantas dan membaca secara kritis. Contoh membaca secara pantas adalah seperti teknik sepintas lalu (scanning) dan bacaan sekilas (skimming). Untuk bacaan secara kritis pula adalah seperti teknik SQ3R (Survey- Question-Read-Recite-Review) dan teknik KWLH.
Kemahiran mencatat nota juga merupakan salah satu kriteria belajar seorang pelajar yang cemerlang. Ini kerana pelajar yang dapat mencatat nota penting dengan baik, dapat memahami simbol – simbol dan singkatan perkataan yang banyak membantu mereka memahami dengan lebih cepat dan memudahkan proses pembelajaran dan pemahaman maklumat. Lee (1997), menjelaskan bahawa ingatan terbahagi kepada tiga sistem iaitu ingatan deria, ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang. Konsep kemahiran mengingati amat penting kerana ianya banyak membantu pelajar untuk tempoh jangka masa pendek dan panjang. Dapatan kajian Dr Baharin dan rakan – rakan (2007) melalui kajian Pauk (1984) juga menyatakan bahawa faktor kegagalan pelajar mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan mungkin berpunca daripada pelajar tidak mempunyai nota yang tersusun ataupun langsung tidak mempunyai nota. Pelajar yang mencatat nota dan belajar selepas waktu kuliah dapat mengingat 90-100% daripada yang didengar. Sebaliknya untuk pelajar yang tidak mencatat nota atau belajar nota daripada rakan sekelas akan melupai 80% daripada apa yang didengar dalam kuliah selepas masa dua minggu. Justeru itu, pelajar perlu mengusai kemahiran ini meskipun pelajar PPJJ tidak terlibat secara bersemuka semasa sesi pembelajaran.
Kriteria belajar yang terakhir adalah mempunyai tahap penguasaan IT yang baik dan mampu bersaing untuk mencapai matlamat pengajian.  Penguasaan dalam bidang IT tidak terhad hanya pada pengetahuan asas mengenai komputer. Pelajar itu juga perlu memahami bidang IT ini dengan lebih meluas lagi. Kini, PPJJ telah melangkah ke satu tahap yang lebih tinggi dimana lonjakan perkembangan TMK ke satu tahap yang lebih moden iaitu Model Fleksibel Pintar (Intelligent Flexible Model) yang lebih fleksibel dan mudah pengguna (learner friendly). Diantara teknologi yang digunakan adalah kaset audia/video, komunikasi melalui telefon, komunikasi melalui computer, telesidang video, telesidang audio dan telesidang audiografik. Pelajar PPJJ yang tidak mempunyai tahap pengusaan IT menempuh laluan yang sedikit sukar kerana teknologi memainkan peranan yang penting kepada mereka memandangkan sesi pembelajaran lebih menggunakan pembelajaran maya. Hasil kajian oleh Zuraini, Fatimah, Hasmawati, Noresah (2006) menunjukkan bahawa ICT memainkan peranan yang penting kepada pelajar PPJJ kerana melalui kajian yang dilakukan 36.9% kerap menggunakan kemudahan komputer dalam pembelajaran mereka. Oleh yang demikian, kebanyakan kajian dan data yang dieperolehi menunjukkan pelajar PPJJ kesemuanya mempunyai pengetahuan tentang bidang IT dan mereka mampu untuk mengadaptasikan diri mereka mengikut kesesuaian semasa dan mampu berdaya saing.

















CADANGAN
            Untuk memantapkan lagi tahap penguasaan pelajar PPJJ dalam menimba ilmu, pendedahan yang lebih meluas kepada mereka seiring dengan kepesatan pembangunan dalam bidang TMK ini memberikan satu nafas yang baru agar sistem pendidikan PPJJ ini terus berkembang pesat dan melahirkan graduan yang berkualiti dan mampu memberi persaingan yang sihat kepada pelajar dari pendidikan formal. Untuk memantapkan lagi tahap penguasaan pelajar, pelajar perlu didedahkan dengan kursus – kursus atau seminar yang berkaitan terutamanya dari segi pendedahan TMK supaya mereka dapat memanfaatkan segala frasana IT yang disediakan oleh kerajaan. Pelajar PPJJ sering didedahkan dengan penggunaan frasana IT yang moden dan memerlukan mereka untuk belajar menggunakan kemudahan tersebut. Ini kerana pembelajaran mereka lebih kepada pembelajaran maya. Selain itu, mereka juga perlu menggunakan kemudahan teknologi yang disediakan semaksima yang mungkin agar mereka lebih berdaya saing di masa hadapan. Kementerian pendidikan juga perlu melihat kepada senario kekangan masa yang dihadapi oleh pelajar PPJJ memandangkan mereka terpaksa berdepan dengan komitmen yang lain yang menghadkan perhatian mereka dalam bidang yang mereka pelajari. Secara tidak langsung, kerajaan dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dan menepati sasaran semasa.
            Sehubungan itu, kementerian pendidikan perlu mencari inisiatif yang pelbagai untuk kemudahan pelajar PPJJ mendapat pendidikan yang lebih baik dan bertaraf dunia. Hal ini kerana, program PPJJ telah mendapat perhatian seluruh dunia dan menerima lebih ribuan pelajar yang menyambung pengajian mereka secara jarak jauh. Ini juga mendorong peningkatan dalam bidang profesionalisme dan pekerjaan kerana lebih ramai graduan yang dilahirkan sejajar dengan kehendak Wawasan 2020 yang menginginkan peratusan graduan menjelang 2020 meningkat. Selain itu, kementerian pendidikan juga perlu memastikan frasarana teknologi yang disediakan mempunyai fungsi yang terbaik dan mampu diguna pakai tanpa sebarang masalah. Ini kerana sistem teknologi masa kini masih lagi berada pada tahap yang sederhana. Oleh yang demikian, sebagai pelajar PPJJ, amat penting untuk memastikan mereka berdaya saing dan sentiasa berlumba untuk mencapai kejayaan dalam segala perkara yang mereka lakukan.  


RUMUSAN
            Secara kesimpulannya, cabaran ICT dalam era globalisasi harus disahut pada hari ini dan untuk masa depan kerana ICT amat penting terutamanya dalam bidang pendidikan di institusi tinggi khususnya pendidikan jarak jauh. ICT harus diterima pakai dan diaplikasi ke tahap mana ianya menyumbangkan kepada keperluan serta misi dan visi institusi. Apa yang penting, komputer dan teknologi internet membantu meningkatkan keupayaan pembelajaran dan perkembangan profesionalisme individu. Program PPJJ membuka ruang yang luas untuk pelajar meneroka bidang IT memandangkan kemajuan demi kemajuan yang cuba diterapkan oleh kerajaan terutamanya kementerian pendidikan dalam menghasilkan satu produk yang berwawasan dan bermaklumat. Internet memberi peluang kepada setiap orang meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam pelbagai cara. Malah ia membantu sistem masyarakat ke arah perkongsian maklumat. Maka pembuat dasar hendaklah mengambil kira kesan teknologi terhadap latihan teknikal, pedagogi dan infrastruktur baru yang diperlukan untuk melakukan transformasi terhadap sistem pendidikan.
Kriteria belajar untuk mencapai kejayaan amat penting kepada seseorang pelajar dengan memahami konsep gaya pembelajaran yang betul dan berkesan. Bagi memahami konsep gaya pembelajaran yang betul dan berkesan, pelajar perlu mencari maklumat yang berkaitan dengan lebih efisien dan releven. Kemahiran pencarian maklumat bukan hanya sekadar mengajar pelajar dari aspek teknikal semata-mata tetapi perhatian perlu diberikan kepada proses membina makna hasil daripada bahan yang diakses.  Melalui kemahiran ini, pelajar dapat memberi impak yang positif dalam bidang yang mereka pelajari. Kejayaan dalam apa jua perkara tidak akan wujud tanpa titik peluh sendiri. Justeru itu, untuk memastikan pelajar PPJJ terus menerus menjadi pelaajr yang cemerlang, maka mereka perlu memastikan diri mereka terisi dengan segala keperluan masa kini dan bersiap sedia menghadapi cabaran terutamanya dalam bidang teknologi maklumat. Ini sekaligus, mencorakkan diri mereka ke arah zon berdaya saing dan mampu membina jati diri yang kuat.

No comments:

Post a Comment