1.0 Pengenalan
Menikmati kesenangan dan keseronokan
hidup sudah menjadi satu amalan bagi masyarakat masa kini. Manusia kini
berlumba – lumba untuk mencari kenikmatan hidup di dunia dan lebih mencari
keseronokan duniawi semata – mata malahan manusia sanggup bersusah payah dan
berusaha mencari kesenangan dan kemewahan hidup. Manusia pada hari ini
menganggap kesenangan hidup membawa kebaikan kepada mereka dan kesusahan hanya
mengundang celaka dalam hidup mereka. Hal ini lebih dikenali sebagai budaya
hedonisme yang semakin menular dalam masyarakat di seluruh dunia termasuklah negara
Malaysia. Hedonisme adalah berasal dari perkataan Greek yang membawa maksud
keseronokan dan kemeriahan. Perkataan hedonisme berasal dari dua perkataan
iaitu hedone dan isme. Perkataan hedone berasal dari perkataan Yunani di mana
asal istilah ini mula wujud yang membawa maksud kesenangan atau kenikmatan
(Lorens Bagus 2000 : 282) manakala perkataan isme akhiran pada kata nama yang
merujuk kepada kepercayaan, gerakan politik atau keagamaan dan juga sikap serta
perlakuan (Kamus Dewan 2000 : 501).
Di Malaysia, terutamanya masyarakat Melayu yang
dahulunya terkenal dengan adat dan budaya yang membataskan mereka dari budaya barat
dilihat semakin hilang dan terhakis sehingga remaja terkeliru dengan budaya dan
adat resam nenek moyang mereka sendiri dan terpengaruh dengan budaya hedonisme
ini yang sama sekali jauh dari pegangan agama. Semakin maju Malaysia ke arah
negara membangun dan maju, penularan budaya barat juga semakin meluas di
kalangan masyarakat terutamanya golongan remaja masa kini.
Golongan remaja adalah golongan yang
paling mudah terpengaruh dengan sesuatu budaya yang dibawa dari luar. Hal ini
kerana alam remaja merupakan alam kritikal dalam kehidupan manusia dan
peralihan dari alam kanak – kanak ke alam remaja menuntut seseorang itu kepada
emosi dan mencari identiti dan penampilan yang tersendiri. Pada tahap ini, ia
membawa kepada perilaku dan tindakbalas emosi kerana peralihan ini akan membawa
kebaikan dan juga keburukan sekiranya tidak dikawal dengan baik. Budaya
hedonisme semakin menular terutamanya kepada golongan remaja kerana pada tahap
ini mereka inginkan kebebasan dan kenikmatan yang mana menjadi tujuan hidup
mereka.
Hedonisme adalah pegangan atau
pandangan hidup yang mementingkan keseronokan dan kesenangan hidup (Kamus Dewan,
2000). Hedonisme juga menganggap kesenangan sebagai kebaikan yang paling utama
dan adalah menjadi kewajipan seseorang untuk mencari kesenangan bagi tujuan
kehidupan. Ia juga menganggap sesuatu perbuatan yang baik akan mendatangkan
nikmat kepada seseorang. Dalam erti kata lain, kesenangan dan kenikmatan adalah
merupakan tujuan akhir hidup seseorang. Dalam prinsip hedonisme juga, apa jua
yang mampu memuaskan nafsu dan kehendak manusia akan dianggap baik dan apa
sahaja yang membawa keburukan dan penderitaan kepada nafsu manusia dianggap buruk.
Seseorang yang memegang falsafah hedonisme adalah bersifat meterialistik dan
kebendaan di mana mereka berpendapat bahawa tindakan yang baik adalah untuk
kenikmatan dan kepuasan diri (Echols, 2003). Hal ini amat bertentangan dengan
pandangan semua agama yang menggalakkan kesederhanaan dalam kehidupan. Justeru,
secara umumnya, hedonisme lebih dikenali sebagai pendekatan sosial yang
menjadikan hiburan sebagai satu cara hidup.
2.0 Hedonisme Dari Segi
Sosiologi Penyelewengan
Matlamat sekularisme mempunyai lima prinsip dan
salah satu prinsip tersebut adalah prinsip hedonisme iaitu mencari kebahagian
dan keseronokan hidup semata – mata. Hedonisme menggariskan keseronokan sebagai
tunjang utama kehidupan dan ia diputuskan sendiri oleh akal manusia. Hal ini
amat menepati kehendak matlamat sekularisme yang mana mahu memastikan manusia
bebas daripada segala unsur ketuhanan. Menurut Muhammad Naquib al-Attas, sekularisme
bermaksud pembebasan manusia dari segi agama dan metafizik (Azhar Hj Mad Aros,
2000: 216). Ia juga dapat didefinisikaan sebagai satu ideologi atau ajaran yang
membina seluruh pengarahan hidup manusia dalam setiap aspeknya selain dari
ibadah keagamaan di atas asas kepentingan, keperluan, ukuran, dan nilaian
duniawi semata-mata. Dalam erti kata lain ajaran ini menolak ukuran agama
sebagai asas bermasyarakat dan bernegara disamping menjadikan ia sebagai pemenuhan
tuntutan duniawi di mana menjadi matlamat tertinggi dan sebenar manusia (Zulkifli
Haji Ismail, 2002:257 dipetik dari Marzuki, 2010). Apabila unsur ketuhanan
tidak diterapkan dalam diri manusia, maka hanya wujud nafsu semata – mata yang
menguasai hati dan minda manusia. Justeru, manusia kini hanya berlandaskan kepada
nafsu untuk memuaskan hati masing – masing yang mana hanya membawa kesenangan
dan kenikmatan kepada mereka. Mereka akan beruasaha untuk memenuhi keseronokan
dalam hidup mereka dan cuba menghindari kesusahan yang hanya membawa
penderitaan kepada jiwa mereka.
Beberapa
dekad sebelum ini pula memperlihatkan kecenderungan ahli-ahli Sosiologi untuk
melihat sesuatu masalah sosial itu berpunca daripada perlakuan devian iaitu yang
menyimpang atau melencong dari norma masyarakat. Mereka melihat bahawa perlakuan
devian terhasil akibat daripada konflik antara matlamat masyarakat (misalnya
kejayaan material) dengan halangan yang terpaksa dihadapi oleh mereka (Eitzen
& Zinn, 1997). Devian ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku yang
bertentangan dengan norma sosial tidak kira sama ada tindakan itu kecil ataupun
besar yang memberi impak kepada masyarakat. Penyelewengan sosiologi terjadi
apabila masyarakat menyimpang dari norma – norma yang sepatutnya iaitu
masyarakat yang mengikuti peraturan, undang – undang dan kehidupan normal
masyarakat.
Setiap masyarakat mempunyai norma sosial yang
berbeza. Masyarakat Barat mempunyai norma sosial yang berbeza dengan masyarakat
Timur yang masih kukuh dengan adat resam dan budaya masing – masing. Sebagai
contoh, tingkah laku meminum arak dan alkohol tidak dianggap sebagai tingkah
laku (devian) yang bercanggah dengan norma msyarakat bagi masyarakat di Barat
kerana ia sudah menjadi satu norma sosial kepada mereka berbanding dengan
masyarakat yang berada di Malaysia terutamanya masyarakat Melayu. Tingkah laku
meminum arak dan alkohol di kalangan orang Melayu bercanggah dengan norma
sosial dalam masyarakat Melayu terutamanya kerana arak dan alkohol diharamkan
dalam Islam.
Oleh kerana itu, prinsip sekularisme yang mahu
memisahkan agama dari kehidupan dunia adalah kerana puak ini mahu kebebasan
dari sekatan mana – mana agama. Mereka ini mahukan kebebasan hidup dan
menikmati hidup mereka berlandaskan kesenangan dan keseronokan nafsu semata-
mata. Abdul Ghafar dan Zaleha (2008) mengklafisikasikan budaya hedonisme
sebagai salah satu daripada isu gejala sosial yang menyumbang kepada proses
de-islamisasi. Penularan budaya Hedonisme dalam masyarakat Melayu telah
menyebabkan masyarakat masa kini mementingkan diri sendiri dan hanya melihat
kepada kesenangan hidup di dunia sahaja dan berlumba – lumba mengejar kemewahan
yang dianggap mampu memberikan satu kepuasan dan kenikmatan dalam hidup mereka
sehingga menidakkan konsepo ketuhanan dalam kehidupan mereka. Lihat saja kepada
anak – anak muda masa kini yang cuba hidup bermewah – mewahan dan sedaya uapaya
berusaha untuk hidup mewah dan menikmati kemewahan tersebut. Budaya Hedonisme
ini telah merosakkan pemikiran remaja dan anak – anak muda yang sepatutnya akan
menjadi peneraju negara pada suatu masa nanti.
Hanya kerana mengejar kemewahan, maka wujud jenayah
– jenayah yang dilakukan demi mencapai hasrat dan keinginan mereka untuk hidup
mewah dan bersenang – lenang seperti merompak, meragut, membunuh, rasuah, pecah
amanah dan sebagainya yang sama sekali bercanggah dengan norma kehidupan
masyarakat. Golongan remaja adalah golongan yang paling mudah terpengaruh
dengan budaya hedonisme kerana pada saat ini mereka amat mementingkan kebebasan
dan kenikmatan dan cuba mengelakkan diri dari kesengsaraan. Malahan golongan
remaja ini mudah terdedah dengan gejala penyelewengan yang melanggari norma –
norma masyarakat dan peraturan seperti gejala dadah, seks bebas, bohsia,
pelacuran, lumba haram, judi dan sebagainya yang membawa keburukan dalam norma
masyarakat. A. Aziz Deraman (2011) mengukuhkan hujah mengenai budaya hedonisme
bahawa bahayanya konsep yang berasal dari Barat ini dengan kesepakatan para
budayawan, pemikir dan pimpinan masyarakat. Beliau turut menambah bahawa hedonisme
akan menjadi penghalang kepada kemajuan negara. Hal ini jelas menggambarkan
bahawa budaya hedonisme di sisi pandangan ilmuwan Islam cenderung membawa
konotasi negatif berbanding positif kepada masyarakat dan negara.
3.0 Faktor – faktor
Penyumbang Kepada Budaya Hedonisme
Terdapat
pelbagai faktor yang menyumbang kepoada penularan budaya hedonisme di negara
ini. Penularan ini telah bermula sejak di awal tahun 1980 apabila hiburan mula
menjadi semakin diminati oleh anak – anak muda. Hiburan seakan menjadi suatu
kemestian kepada golongan muda kerana mereka yang inginkan sesuatu untuk
mengisi jiwa dan nafsu mereka. Ini selari dengan maksud hedonisme itu sendiri
yang hanya berlandaskan keseronokan, kesenangan dan kenikmatan hidup semata –
mata. Maka golongan muda atau remaja masa kini sudah menganggap budaya hedonisme
ini adalah sebahagian budaya moden dalam masyarakat di negara ini. Pegangan
agama pula semakin dijauhi dan ditinggalkan kerana menjadi kekangan kepada
mereka untuk menikmati hidup yang mereka inginkan. Hedonisme yang menjadi sistem
nilai kepada gaya hidup remaja masa kini akan melahirkan penyakit-penyakit
sosiobudaya seperti dadah, gay, filem yang membangkitkan nafsu, eksploitasi
wajah dan tubuh wanita dan memakai barangan mewah yang kehilangan adab dan
obses terhadap gaya hidup sensasi yang berkiblatkan nafsu (Siti Rabaah, 2012).
3.1
Hiburan dan Media Massa
Setiap manusia inginkan hiburan
untuk meredakan ketegangan dalam jiwa kerana hiburan sedikit sebanyak mampu
mengubati jiwa manusia yang sedang dalam keresahan. Namun begitu, hiburan yang
melampau – lampu telah mengatasi norma yang sepatutnya iaitu kesederhanaan
dalam berhibur. Manusia menganggap hiburan adalah ubat kepada jiwa yang
menderita dan demi melarikan diri dari kesengsaraan, manusia memilih hiburan.
Hiburan terbentuk dengan adanya persembahan, iringan lagu dan tarian yang boleh
menghayalkan dan melalaikan manusia dari matlamat hidup mereka yang sebenar. Penularan
budaya hedonisme juga merupakan berpunca dari hiburan. Salah satu faktor
penting yang menyumbang kepada berlakunya fenomena ini ialah realiti media
massa sama ada media cetak atau media elektronik yang memberikan peruntukan
yang sangat banyak kepada aspek hiburan. (Ummu Wafa : 2010 dipetik dalam
Marzuki, 2010).
Anak – anak muda didedahkan dengan
berita - berita hiburan melebihi berita
–berita yang lebih bermanfaat. Anjuran parti – parti, konsert – konsert dan
kewujudan rancangan realiti TV dilihat semakin menjadi – jadi dan menggalakkan
anak muda kepada hiburan. Kedatangan aliran muzik dan filem - filem barat ke Malaysia
juga membawa impak yang negatif kepada gologan remaja apabila remaja menjadi
taksub dengan muzik yang didengari dan terpengaruh dengan filem yang
ditayangkan. Apa yang lebih memburukkan keadaan apabila berlaku penyelewengan
dalam berhibur apabila wujud aliran muzik seperti black metal yang memuja
syaitan, konsert – konsert yang melalaikan dan tidak berlandaskan agama, filem
– filem yang berunsurkan seks dan keganasan dan sebagainya yang mendorong
remaja untuk bertindak di luar batasan norma – norma kehidupan.
Sekiranya
direnungi saat ini, pusat – pusat hiburan seperti disko, kasino, konsert –
konsert menggamit golongan remaja untuk menyertai dan menikmati hamparan dunia
hiburan tanpa batasan yang disajikan oleh pemilik pusat hiburan dan penganjur
konsert – konsert yang rata – ratanya melalaikan golongan remaja dari matlamat
kehidupan mereka yang sebenarnya. Malahan hiburan yang melampau juga melemahkan
gologan muda dari tanggungjawab yang harus dipikul suatu masa nanti.
Peranan media massa juga menjadi
penyumbang kepada budaya hedonisme apabila gaya hidup artis – artis lebih
memenuhi di dada majalah dan akhbar – kahbar tempatan serta teknologi terkini
seperti internet yang menjadi penyumbang kepada kebangkitan budaya ini di
negara ini. Anak – anak muda lebih gemar membaca berita mengenai artis dan
kehidupannya berbanding membaca maklumat bermanfaat dan mencari maklumat
mengenai kehidupan para ulama dan ilmuwan yang lebih memberi mesej yang positif
kepada mereka. Institusi sosial menyumbang kepada peningkatan gejala tidak
sihat di kalangan remaja apabila menyokong penularan wabak hiburan yang
melampau ke dalam masyarakat. Sebagai contoh, rancangan realiti seperti Akademi
Fantasia yang digunakan sebagai medium untuk menghasilkan pelajar yang berbakat
telah menjadi satu titik noktah kepada peningkatan budaya hedonisme di kalangan
remaja. Remaja telah disogok dengan hiburan setiap masa sehingga lalai dalam
tuntutan agama. Hal ini semakin meninbulkan kebimbangan apabila filem – filem
yang ditayangkan semakin menyerlahkan keburukan berbading kebaikan apabila
wujud adengan intim (seksual) dan keganasan yang memberi pengaruh negatif
kepada pemikiran remaja. Justeru, penyelewengan sosial terjadi dan
menjerumuskan remaja dalam kancah hiburan sehingga terjadinya keruntuhan akhlak
dan moral serta jenayah yang mengancam keselamatan masyarakat dan negara.
3.2 Sukakan Kebendaan (Sifat
Meterialistik)
Sejak akhir – akhir ini manusia
cenderung untuk hidup bermewah – mewahan
dan berhibur secara berlebih – lebihan. Kajian yang dilakukan
menunjukkan masyarakat Melayu adalah golongan yang paling mudah terpengaruh
untuk hidup mewah dan terlibat dengan kegiatan hiburan yang negatif. Lihat
sahaja kepada persenoliti yang cuba ditonjolkan dengan perabot dan barangan
elektrik yang mewah dan moden, kereta yang mahal dan ditambah dengan aksesori
yang menampakkan kelainan kepada pemilik, baju yang berjenama dan juga
mengunjungi tempat – tempat hiburan yang ada kelas. Keinginan untuk hidup mewah
dan bergaya inilah juga yang dipercayai menyumbang kepada peningkatan kes
terlibat dengan Skim Cepat Kaya sejak kebelakangan ini (Muhd Murtadha, 2008).
Wang
dan harta menjadi tunggak utama dalam matlamat manusia untuk mencapai
kebahagian dalam hidup mereka. Bagi mereka, wang adalah segala – galanya
(kemewahan). Malahan konsep kekeluargaan masa kini juga sibuk dengan hal
duniawi iaitu mencari kemewahan dan kesenangan sehingga melakukan pengabaian
dari segi pengisian kerohanian. Remaja yang tergolong dalam kalangan keluarga
yang kaya dan hidup mewah disogok dengan wang ringgit sebagai galang ganti
kepada asas pendidikan di rumah. Golongan remaja yang tiada pegangan agama
cenderung mengunjungi pusat – pusat hiburan yang beprestij untuk menghiburkan
diri, mengurangkan kebosanan dan menghabiskan masa terluang mereka. Bagi
golongan kurang berada, mereka memilih jalan yang salah bagi memenuhi keperluan
hidup mewah mereka. Maka dengan itu, wujudlah jenayah – jenayah seperti
rompakan, ragut, mencuri, pecah amanah dan sebagainya demi memenuhi tuntutan
kehidupan mewah yang mereka inginkan.
3.3 Kurang Didikan Agama
Manusia yang hidup tanpa
berlandaskan pegangan agama mudah terdorong untuk melakukan sesuatu yang diluar
batas norma kehidupan kerana mereka tidak mempunyai petunjuk dan peraturan yang
boleh diikuti untuk mengekang mereka dari melakukan sesuatu perbuatan atau
tindakan yang melanggari hukum – hukum agama. Agama memainkan peranan yang
penting menyekat penularan budaya hedonisme dalam kalangan masyarakat. Islam
tidak menyekat manusia mencari kemewahan dan kesenagan tetapi harus membatasi
dengan peraturan yang telah ditetapkan dalam agama. Prof. Khurshid Ahmad
menegaskan, Islam tidak menghalang manusia mengejar kemajuan, teknologi dan
kekuasaan tetapi ia menghalang manusia daripada menjadikan semua ini sebagai
matlamat dan tujuan hidup manusia (Siti Norlina Muhamad, Mohd Nasir Ripin &
Mohd Dani Muhamad, tiada tahun terbitan).
Setiap agama di dunia ini menuntut
penganutnya supaya hidup dalam kesederhanaan dan mengamalkan tuntutan agama
masing – masing dalam kehidupan seharian. Namun begitu, kedatangan budaya
hedonisme yang berlandaskan konsep sekularisme yang mengasingkan konsep
ketuhanan dalam kehidupan seharian menyebabkan ramai golongan muda yang
terjebak dalam budaya ini. Kekurangan didikan agama yang diberikan oleh ibubapa
kepada anak – anak juga menjadi penyumbang kepada peningkatan gejala sosial
apabila anak – anak disogokkan dengan kemewahan dan duniawi tanpa berlandaskan
agama. Justeru, didikan agama juga memainkan peranan yang penting untuk
mengekang penularan wabak hedonisme di kalangan masyarakat di Malaysia
terutamanya di kalangan remaja.
4.0 Kesan Budaya
Hedonisme kepada Masyarakat
Impak
dari pengembangan budaya hedonisme ialah pemasalahan sosial di kalangan remaja
pada hari ini. Ramai ahli akademik berpendapat bahawa budaya hedonisme adalah
faktor utama yang menyumbang kepada masalah sosial yang semakin serius dan
meruncing. Budaya hedonisme juga telah menghakis nilai – nilai murni dan budaya
sedia ada setiap kaum di Malaysia.
4.1 Peningkatan kadar Jenayah
Budaya hedonisme adalah suatu budaya yang
mementingkan keseronokan, kesenangan dan kemewahan semata – mata. Penularan
budaya ini membawa kepada peningkatan kadar jenayah di Malaysia. Golongan
remaja adalah golongan yang paling ramai terlibat dengan jenayah kerana tidak
dapat mengawal nafsu dengan baik. Selain itu, budaya hedonisme mempunyai
perkaitan yang paling erat dengan golongan remaja kerana golongan ini adalah
golongan yang paling mudah terpengaruh dengan sesuatu budaya terutamanya yang menyimpang
dari landasan agama. Kerana inginkan keseronokan, mereka sanggup melakukan apa
sahaja demi menikmati hidup berlandaskan nafsu semata dan menjauhkan diri dari
kesengsaraan. Justeru, golongan ini sanggup melakukan apa sahaja demi duit dan
kepuasan.
Oleh yang demikian, maka wujudlah budaya black
metal, trash metal, punk, mowhawk, seks bebas, pelacuran, bohsia, bohjan,
penagihan dadah dan sebagainya yang rata – rata melibatkan golongan remaja.
Maka dengan itu, lahirlah satu wabak kelahiran anak luar nikah yang semakin
meruncing pada ketika ini kerana menurut statistik yang diperolehi, setiap 17
minit lahir anak luar nikah di seluruh negara dan ini menunukkan satu
perkembangan yang tidak sihat dan boleh menggugat sistem sosial masyarakat di
negara ini. Namun begitu, kadar masalah sosial boleh dikawal dengan
perlaksanaan melalui undang – undang, keluarga, sekolah, tempat kerja dan
komuniti. Ini akan menjuruskan remaja berbalik kepada norma masyarakat dan
menghindari dari melakukan sesuatu yang bertentangan dengan undang –
undang.
4.2 Hiburan Berleluasa
Pengaruh budaya hedonisme membawa perluasan budaya
hiburan di tanahair. Anjuran konsert- konsert dan program – program yang
berunsurkan hiburan semakin berluasa sehingga wujud satu budaya yang baru dan
moden yang mempengaruhi pemikiran remaja. Sebagai contoh budaya K-Pop yang
telah menjadi kegilaan remaja sehingga penyanyi K-Pop dari Korea telah dijemput
untuk melakukan persembahan terbuka di konsert yang dianjurkan untuk belia dan
dibayar dengan harga yang mahal iaitu RM2 Juta sedangkan budaya ini tidak
membawa kebaikan kepada remaja di Malaysia. Kegilaan remaja pada hiburan juga
telah mengakibat remaja terjebak dengan dadah dan pil khayal sehingga meragut
nyawa seperti yang terjadi dalam konsert yang dianjurkan baru – baru ini. Apa
yang menyedihkan, remaja yang meninggal itu adalah remaja Melayu dan beragama
Islam.
Apabila manusia menidakkan sifat ketuhanan dalam
kehidupan seharian, maka agama tidak lagi menjadi landasan dalam kehidupan.
Sekularisime yang merebak di sesebuah negara telah menyebabkan penularan budaya
hedonisme semakin meruncing. Pada ketika ini, budaya ini dianggap sebagai suatu
yang normal dalam masyarakat. Budaya hiburan bukan lagi suatu yang asing dan
sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan masyarakat. Tiada lagi kepelikan
apabila anak muda berpelukan dan terkinja – kinja di pusat hiburan dan konsert
– konsert yang dianjurkan sehingga suasana ini menajdi suatu yang normal dalam
sistem sosial negara. Tanpa disedari, penyelewengan yang dilakukan menyebabkan
berlaku ketidakseimbangan dalam sistem sosial masyarakat dan menyimpang dari
norma – norma asas masyarakat.
4.3 Keruntuhan
Moral dan Akhlak
Apabila budaya hedonisme menjadi tunjang dalam
kehidupan golongan asyarakat maka wujudlah keruntuhan moral dan akhlak di
kalangan remaja akibat dari penyelewengan yang mereka lakukan. Anak muda tidak
lagi segan silu bercumbuan dan berpelukan di khalayak ramai sehingga menjadi
suatu kebiasaan yang semakin serius. Ini menyumbang kepada gejala bohsia dan
seks bebas serta pelacuran yang menyumbang kepada kelahiran anak luar nikah
yang semakin membimbangkan masyarakat masa kini. Rentetan dari perlakuan bebas
ini akan mengundang kepada jenayah yang lebih berat terutamanya apabila
melibatkan keinginan untuk hidup bermewah – mewahan. Bagi golongan pertengahan
dan berada, wang ringgit tidak menjadi suatu masalah kepada mereka namun
apabila nafsu mengusai diri, ia turut menjadi penyumbang kepada jenayah yang
berat.
Ibu bapa yang tidak melakukan pemantauan di rumah
telah mengundang kepada masalah sosial di kalangan remaja kerana kurangnya
perhatian dan didikan agama di kalangan anak - anak. Keruntuhan moral dikatakan
bermula dari institusi kekeluargaan. Kepincangan dalam institusi kekeluargaan
mengundang remaja mencari hiburan di luar yang mampu memberikan kepuasan dan
kebebasan kepada mereka serta menghindarkan mereka dari penderitaan. Kekurangan
pengawasan ibu bapa ke atas anak – anak, terutamanya remaja memudahkan
berlakunya pelbagai bentuk salah laku (West, 1982; Wilson, 1987; Abd. Hadi,
2004).
5.0 Aplikasi Teori
Fungsionalis dan Kawalan Sosial
Teori fungsional mempunyai kaitan yang sangat rapat
dengan struktur terutama berkaitan struktur masyarakat kerana apabila merujuk
kepada asas teori fungsional yang menekankan fungsi yang bersangkutan di antara
ahli anggota masyarakat. Fungsi adalah badan utama bagi teori fungsional-
sepertimana namanya juga yang berasal daripada perkataan ‘function’ yang
bermaksud fungsi. Sesuatu fungsi mempunyai “kesan‟ yang boleh dilihat melalui
hubungan keluarga yang memberi kesan kepada masyarakat sebagai unit asas sosial
(Haralombos & Andholrborn, 2000). Menurut mereka, fungsi juga secara
praktikalnya adalah digunakan sebagai memelihara dan kelangsungan hidup manusia
yang memberikan satu ketetapan untuk manusia terus hidup di muka bumi ini. Kawalan
sosial pula bermaksud mengawal permasalahan sosial melalui kawalan sosial
formal dan kawalan sosial tidak formal untuk menghindari remaja dari terlibat
dengan masalah sosial. Peranan kawalan sosial adalah terdiri dari
penguatkuasaan undang – undang, keluarga, sekolah, komuniti, kerajaan (termasuk
NGO) untuk mengekang penglibatan remaja dalam masalah sosial.
Masyarakat daripada kaca mata sosiologi adalah
bahagian yang mempunyai hubungan yang rapat. Kesemua institusi dalam masyarakat
mempunyai fungsi masing-masing bagi mengekalkan keseimbangan dan kestabilan
masyarakat. Walau bagaimanapun, proses perubahan sosial pasti akan berlaku
dalam sesebuah masyarakat. Oleh itu, setiap institusi harus memainkan fungsi
mereka agar seiring dengan perubahan tersebut. Jika ia tidak dapat berfungsi
dengan baik (disfungsional), maka ia akan memberi kesan yang mendalam terhadap
masyarakat. Ini dapat juga diperhalusi dengan kawalan sosial formal dan tidak
formal yang mampu membantu mengawal kadar masalah sosial yang melanda
masyarakat. Kawalan sosial formal adalah seperti autoriti dan peraturan yang
melibatkan undang – undang dan peranan agensi seperti polis, mahkamah, penjara
dan kebajikan maysarakat manakala kawalan tidak formal adalah melalui integrasi
masyrakat setempat, keluarga, jiran, komuniti, sekolah yang lebih kepada
bersifat suatu teguran untuk mensosialisasikan individu kepada norma
masyarakat. Tambahan pula, teori furngsionalis melihat sesuatu masalah sosial
itu berpunca daripada disorganisasi sosial yang menimbulkan bencana terhadap
sebahagian besar masyarakat moden (Zakiyah Jamaluddin, 2001).
Justeru, dalam kawalan sosial, para ibu bapa harus
memainkan peranan yang penting dalam memastikan anak-anak tidak terpengaruh
dengan budaya hidup yang tidak sihat seperti budaya bersuka-sukaan dan
bermewah-mewahan secara berlebih-lebihan yang mengundang banyak risiko kepada
anak-anak itu sendiri di samping menimbulkan banyak masalah kepada keluarga, masyarakat
dan negara. Meskipun ada di kalangan ibu bapa yang berkemampuan untuk memenuhi
apa sahaja kehendak anak-anak, namun perbuatan menyogokkan mereka dengan wang
ringgit, harta serta pelbagai kemewahan bukanlah cara yang terbaik untuk
mendidik dan menyayangi mereka. Hal demikian
ini kerana ia boleh menjadikan mereka menjadi materialistik dan lalai
dengan limpahan kemewahan duniawi. Sebaliknya, ibu bapa perlu suburkan
anak-anak dengan iman dan takwa melalui didikan yang sempurna serta pemberian
kasih sayang yang secukupnya. Ahli fungsionalis menyatakan bahawa sekiranya
berlaku disorganisasi dalam masyarakat seperti keruntuhan institusi
kekeluargaan seperti penceraian menyumbang kepada pembentukan gejala sosial di
kalangan remaja.
Institusi sekolah juga memainkan peranan yang
berfungsi membentuk remaja dengan jati diri yang mulia. Guru diibaratkan
sebagai ‘role model’ kepada pelajar dan membentuk perilaku berdasarkan apa yang
mereka pelajari. Justeru, disfungsional sekolah akan menyebabkan lahirnya lebih
ramai remaja yang terlibat dengan gejala yang tidak sihat seperti membuli,
dadah, merokok, seks bebas dan sebagainya. Ini kerana golongan remaja melakukan
jenayah (penyelewengan) adalah disebabkan oleh faktor keinginan mereka terhadap
keseronokan dan kesenangan meskipun melalui pilihan yang salah. (Patterson,
et.al, 1992; Walker, et.al, 1995; McWhirter, 1998; dalam Abdul Razak Abdul
Manaf, 2000) menyatakan mereka telahpun mempamerkan gelagat, fikiran dan emosi
yang disfungsional sejak awal kehidupan dan semasa di bangku sekolah dan jika
ia tidak dicegah, boleh membentuk permasalahan sosial yang lebih kronik terhadap
golongan remaja terbabit. Justeru, fungsi sesebuah masyarakat adalah untuk
memastikan masyarakat itu sentiasa berada dalam norma organisasi yang sepatutnya.
Selain itu, pertubuhan atau badan-badan bukan
kerajaan (NGO) yang berkaitan juga perlu digerakkan bagi membentuk generasi
remaja yang bersifat terbuka dan berlandaskan ajaran agama, budaya dan jati
diri yang kukuh. Remaja adalah golongan yang mudah mengikuti sesuatu budaya
kerana mereka adalah golongan yang mudah menerima sesuatu yang dihadapkan
ketika ini. Sekiranya mereka dihadapkan dengan hiburan setiap masa, maka mereka
memilih hiburan kerana ia adalah sesuatu yang menyeronokkan mereka. Justeru, pengetahuan
serta pemahaman terhadap nilai budaya dan moral serta kupasan masalah sosial
daripada kaca mata saintifik, tingkah laku dan sosial perlu diterapkan kepada
remaja secara berterusan. Hal ini mampu membantu dari sudut sosialis iaitu
masyarakat yang mengikuti norma – norma yang telah ditetapkan berdasarkan
undang – undang. Ini penting kerana keruntuhan nilai budaya dan moral di
kalangan remaja semakin terasa meruncing di negara sejak kebelakangan ini.
6.0 Rumusan/Kesimpulan
Penularan budaya hedonisme membawa kesan yang
negatif kepada masyarakat. Ia telah mempengaruhi golongan remaja untuk
menjadikan budaya hedonisme sebagai budaya baru yang harus diikuti. Kecelaruan
dalam diri remaja menyebabkan mereka mudah terjebak dengan budaya hedonisme
kerana pada tahap ini mereka inginkan kebebasan, hidup dalam kemewahan dan
keseronokan. Sejajar dengan prinsip hedonisme yang hanya mementingkan
keseronokan, kesenangan dan kenikmatan dalam hidup semata – mata dan
menghindari apa jua penderitaan, maka budaya ini mudah menyerapi ke dalam jiwa
anak – anak muda di Malaysia.
Remaja adalah peneraju bagi sesebuah negara di masa
hadapan dan sekiranya budaya hedonisme tidak ditangani, penularan ini membawa
kepada keruntuhan sistem masyarakat dan mampu memusnahkan sesebuah institusi
masyarakat dan negara. Justeru, amat penting permasalahan sosial ini diberi
penekanan dan melihatnya sebagai suatu ancaman yang mampu membawa kesan yang
buruk kepada sistem sosial sesebuah negara. Justeru, berdasarkan perspektif sosiologi,
apa yang penting ialah semua pihak, tidak kira sarna ada individu, keluarga dan
masyarakat sama-sama berganding bahu menangani permasalahan ini dan memperbaiki
keadaan yang mengundang kepada permasalahan sosial.
Merujuk kepada teori fungsionalis dan teori kawalan
sosial, masalah sosial di kalangan remaja boleh dihindari dan dikekang dengan
adanya kerjasama di antara semua pihak dalam masyarakat seperti peraturan,
penguatkuasaan undang – undang, sistem keluarga, komuniti dan sebagainya yang
boleh mengekang gejala sosial dari berleluasa dan menjadi semakin serius. Justeru,
budaya hedonisme ini perlu dikawal agar golongan remaja tidak semakin jauh dari
konsep ketuhanan dan keagamaan yang boleh menjadi benteng bagi menangani
masalah sosial.
nak tanye ada tak cabaran hedonisme ?
ReplyDelete