Monday, August 31, 2015

MASALAH DALAM PENGAJARAN BILIK DARJAH DAN BAGAIMANA KOMPUTER MEMBANTU DALAM PENGAJARAN

Ini pula assignment masalah dalam pengajaran bilik darjah dan bantuan pengajaran menggunakan komputer.. harap sedikit sebanyak boleh membantu adik-adik dan rakan-rakan di luar sana yang masih lagi bergelar seorang pelajar...Sharing is caring :)


PENDAHULUAN
            Sistem pendidikan telah mengalami perubahan ekoran daripada perubahan taraf sosial masyarakat daripada era agrarian hinggalah ke era industri dan kini memasuki era teknologi maklumat. Penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah sejak awal tahun 60-an lagi. Bagi mencapai wawasan dan inspirasi negara, Malaysia tidak ketinggalan dalam mengecapi arus perdana pembangunan berasaskan teknologi computer. Pembelajaran berbantukan computer juga mula berkembang dengan wujudnya sekolah bestari dan terkini Kementerian Pelajaran telah melaksanakan projek Pembestarian Sekolah.
            Dari perspektif harian, komputer bukan sahaja mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, malah berpotensi sebagai alat untuk menjayakan lagi aspek persekitaran pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran. Pengajaran bahasa dengan menggunakan komputer adalah antara kaedah pengajaran yang dianggap bersesuaian dengan keperluan pendidikan kini. Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa mampu mempengaruhi keberkesanan pengajaran guru dan penguasaan kemahiran bahasa pelajar.
            Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran, media teknologi digunakan sebagai satu wahana untuk mengoptimumkan hasil pembelajaran. Antara contoh media teknologi yang digunakan ialah televisyen, radio, video, perisian komputer, perisian kursus, dan internet. Memandangkan adalah penting penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah, kemahiran komputer oleh guru-guru juga menjadi aspek penting kerana tanpa kemahiran mengendali dan memanipulasi sesuatu alat, betapa penting dan berguna pun peralatan tersebut tidak akan memberi kesan atau faedah. Komputer juga membantu pengajar mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang berkesan jika digunakan dengan sistematik.




MASALAH PENGAJARAN DALAM BILIK DARJAH
            Terdapat pelbagai masalah yang timbul sebelum, semasa dan selepas pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Masalah tidak hanya melibatkan murid sahaja tetapi aspek kebersihan, ketelitian, kelas yang kondusif, masalah disiplin dan sebagainya. Kesemua masalah ini mendorong kepada terjadinya ganguan semasa pengajaran didalam kelas sedang dijalankan. Masalah disiplin contohnya selalu berlaku samada di dalam sekolah atau dalam bilik darjah. Semua ini kerana pelajar-pelajar terdiri daripada pelbagai latar belakang, mempunyai sahsiah, intelek, jasmani, rohani dan sosioekonomi yang berbeza. Seperti yang kita sedia maklum, apabila tingkah laku bermasalah atau disiplin berlaku dalam bilik darjah, proses pengajaran dan pembelajaran akan terjejas. Contoh masalah disiplin yang kerap berlaku semasa pengajaran dan pembelajaran ialah melawan dan tidak menghormati guru, membaca bahan-bahan lain, mengeluarkan kata-kata kesat, makan, membuat bising atau bergerak bebas di dalam bilik darjah, mengganggu pengajaran dan pembelajaran,tidak membuat kerja seperti yang diarahkan, ponteng kelas dan lewat masuk ke kelas.
            Selain itu, faktor masalah dalam bilik darjah ini juga berlaku daripada guru itu sendiri di mana pendekatan dan kaedah pengajaran yang digunakan tidak menarik atau tidak sesuai. Sesetengah guru gagal memilih dan menggunakan pendekatan dan kaedah pengajaran yang dapat menarik dan mengekalkan minat murid kepada perkara yang disampaikan oleh guru. Hasilnya, murid menjadi bosan, tidak menumpukan perhatian dan menimbulkan masalah disiplin. Sebaliknya, jika seseorang guru itu bijak,kreatif dan inovatif ,maka dia akan dapat menggunakan kaedah pengajaran pembelajaran yang berkesan dan melibatkan pelajar secara aktif dan terkawal. Kaedah berkesan yang digunakan akan dapat mengurangkan masalah yang tidak dikehendaki. Kepelbagaian kaedah, teknik dan strategi pengajaran dan pembelajaran akan menjadi pelajar aktif, seronok dan mudah menerima apa yang diajar oleh guru.   
            Selain itu, hubungan guru dengan pelajar kurang baik dan kurang mesra juga merupakan salah satu faktornya. Menurut Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Yusmini Md. Yusoff 2006, menyatakan bahawa tugas guru bukan bersifat statik dan hanya tertumpu kepada objektif akademik sahaja. Tetapi guru berperanan dan mempunyai pengaruh yang besar kepada pembetukan kehidupan sosial pelajar. Sehubungan itu, pembinaan hubungan berkesan antara guru dan murid adalah pendekatan terbaik bagi mencapai hasrat ini. Antara kelebihan apabila wujud hubungan baik antara guru dan pelajar ialah akan melahirkan persahaman yang baik antara mereka serta wujud rasa percaya mempercayai dan ini dapat memberi kesan positif kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh sebab itu,sudah pasti masalah disiplin akan dapat dikawal dan dikurangkan.
            Seterusnya ialah suasana bilik darjah yang kurang selesa. Keadaan bilik darjah yang tidak terurus seperti kerusi meja yang banyak dan nampak berselerak, cahaya yang tidak mencukupi, panas, bekalan elektrik tidak ada atau sudah tidak berfungsi menimbulkan ketidakselesaan kepada pelajar ,menyebabkan mereka gelisah. Oleh sebab itu,mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran sepenuhnya dan ini memungkinkan berlaku gangguan kepada pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, bilangan murid yang terlalu ramai juga merupakan faktor yang mendorong kepada masalah ini. Guru tidak akan dapat mengawal kelasnya dengan baik apabila bilangan murid terlalu ramai lebih-lebih lagi terdapat berbagai-bagai tahap kebolehan pelajar. Ada pelajar yang lemah, sederhana dan tinggi tahap kebolehan menerima apa yang diajar oleh guru. Guru tidak mampu melayan semua karenah pelajar di dalam kelas tersebut. Jadi,pelajar yang tertinggal atau atau tidak berminat mengikuti pengajaran guru akan melakukan aktiviti-aktiviti yang mengganggu pengajaran dan pembelajaran.
            Masalah dalam aspek komunikasi juga mendorong kepada ganguan sewaktu pengajaran di dalam bilik darjah. Komunikasi yang berkesan antara guru dan murid juga amat penting dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang selesa dan kondusif. Setiap orang guru perlu mahir dalam berkomunikasi, khususnya didalam bilik darjah. Sekiranya guru tidak faham serta mahir dalam berkomunikasi dengan murid-murid semasa mengajar sudah pasti sukar bagi seseorang guru itu untuk menjadikan pengajarannya berkesan dan bermutu. Dengan komunikasi yang berkesan guru akan dapat menyampaikan isi pelajaran, ilmu pengetahuan, idea, maklumat, tunjuk ajar serta nasihat kepada murid-murid dengan baik dan tepat tanpa menimbulkan sebarang kekeliruan, kekaburan dan salah faham. Kegagalan guru berkomunikasi dengan berkesan bukan sahaja akan menyebabkan murid-murid menjadi kecewa, malah lebih buruk lagi ialah objektif yang dirancang bagi sesuatu sesi pengajaran itu tidak akan tercapai, serta sesi pengajaran pembelajaran menjadi hambar dan membosankan.  

BAGAIMANA TEKNOLOGI KOMPUTER MEMBANTU DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
            Pengajaran yang disertakan dengan alat bantu mengajar terkini akan dapat menambah minat pelajar mempelajari sesuatu bidang pelajaran. Di samping itu, jika komputer dapat digunakan secara sistematik dan berkesan oleh guru, ia mampu menyelesaikan sebarang masalah pengajaran dan pembelajaran. Menurut Yacop (1985), kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer ini boleh digunakan untuk mengatasi masalah pelajar yang mempunyai kebolehan dan potensi yang berbeza.
            Pelajar-pelajar yang cerdas boleh belajar dan menyelesaikan masalah dan latihan dengan secepat mungkin mengikut tahap pemahaman mereka. Pelajar yang lemah pula dapat mempelajari topik yang sukar berulang-ulang kali sehingga mereka faham. Ini dapat memotivasikan pelajar yang lemah untuk meningkatkan prestasi mereka. Walau bagaimanapun, Rashidi (1986) menyatakan sebenarnya komputer tidak boleh menggantikan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Peranan guru sebgai pembimbing dan fasilitator yang bertanggungjawab untuk menghidupkan dan menggerakkan perbincangan dan penerokaan ilmu di kalangan pelajar.pelajar dikehendaki mentafsir sendiri melalui garis panduan yang diberikan oleh guru.
            Dalam konteks bilik darjah, waktu untuk guru berinteraksi dengan murid-murid begitu terhad. Oleh itu segala maklum balas yang berlaku di antara kedua belah pihak bukan sahaja terjadi secara spontan dan perlu segera, malah ianya seolah-olah tidak langsung memberi kesempatan untuk merancang dan berfikir. Oleh kerana itu, apabila berhadapan dengan murid-murid, guru bukan sahaja perlu kreatif dan inovatif, tetapi mesti sabar, bijaksana, cekap dan optimis dalam menghadapi sesuatu situasi serta cabaran. Oleh itu, penggunaan computer sewaktu pengajaran amat membantu seorang guru untuk memaksimumkan waktu mengajar yang terhad untuk memberi input yang lebih kepada pelajar.
            Menurut Tun Dr Mahathir, Negara Malaysia sedang menuju ke arah Wawasan 2020 dan Negara yang maju. Oleh itu, penggunaan teknologi perlu seiring dengan hasrat kerajaan untuk memastikan Negara dapat mencapai matlamat seperti yang disasarkan. Oleh itu, saranan kerajaan supaya satu komputer untuk setiap rumah perlu disahut oleh semua rakyat Malaysia bagi memastikan anak – anak bangsa Malaysia tidak ketinggalan dalam bidang Informasi Teknologi (IT). Sebagai contoh, negeri Terengganu telah memulakan program pemberian E-Book kepada semua pelajar sekolah rendah di seluruh negeri Terengganu apabila mereka berada di tahap 2 (E- Book diberikan kepada pelajar tahun 4 setiap tahun). Ini menunjukkan kerajaan negeri Terengganu menyahut saranan kerajaan Malaysia untuk memastikan pelajar di negeri Terengganu celik IT dan mampu menguasai bahasa komputer dengan baik.
            Guru juga mampu menghasilkan Alat Bantu Mengajar yang hebat dengan menggunakan perisian yang terdapat di dalam komputer. Jika sebelum ini guru perlu melukis gambar atau mencari didalam majalah,surat khabar atau bahan – bahan bacaan yang lain dan menampal di papan hitam, namun kini guru hanya perlu memaparkan gambar atau apa pun bahan dengan menggunakan powerpoint dan gambar – gambar boleh dicari menggunakan internet sahaja. Ini menunjukkan kemajuan dalam bidang IT yang mampu mengurangkan bebanan kepada guru. Selain itu, computer juga mengurangkan bebanan murid untuk membawa buku teks yang tebal ke sekolah. Ini kerana di masa kini terdapat masalah murid-murid meninggalkan buku teks di rumah kerana tidak mampu membawanya ke sekolah. Terdapat juga segelintir murid yang sengaja meninggalkan buku mereka di dalam kelas kerana tidak perlu membawanya untuk jadual keesokannya.
            Hal ini menimbulkan masalah pembelajaran kepada pelajar kerana tidak mempunyai rujukan yang cukup ketika membuat latihan. Oleh sebab itu, dengan penggunaan computer, para pelajar hanya perlu membawa netbook ke sekolah kerana segala maklumat boleh di simpan hanya dengan sekadar menekan perkataan simpan. Selain itu, para guru juga boleh memantau para pelajar hanya dengan menggunakan internet. Para pelajar boleh menanya secara langsung kepada guru tentang apa sahaja permasalahan mereka di dalam pembelajaran. Contohnya penggunaan E-Learning dimana kaedah ini sangat terkenal di kalangan pelajar-pelajar university dan seterusnya kaedah ini juga boleh di gunakan di sekolah-sekolah rendah dan menengah. Dengan penggunaan laman web ini para guru boleh meletakkan segala maklumat pembelajaran dan ini memudahkan para pelajar kerana mereka hanya perlu memuat turun dari laman web tersebut. Penggunaan multimedia dapat menjadikan proses pencarian maklumat sesuatu yang menyeronokkan dan menghiburkan. Interaktiviti dalam sistem multimedia membolehkan sesuatu proses latihan atau pengajaran dijalankan mengikut kesesuaian, keperluan dan cita rasa pelajar. Penggunaan elemen-elemen multimedia dalam proses P&P di dapati mampu menarik minat pelajar supaya mereka tidak berasa bosan dan dapat memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap proses pengajaran dan pembelajaran  

PENUTUP
            Bidang IT semakin meluas dan menjadi tonggak kepada kemajuan sesebuah negara. Dengan adanya kemajuan dalam telekomunikasi, komputer yang dihubungkan dengan jaringan internet telah membolehkan banyak maklumat diperolehi dengan cepat. Inovasi dalam teknologi maklumat ini dapat menyebarkan segala maklumat kepada pelbagai lapisan masyarakat. Menyedari hakikat ini, kerajaan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk terus memperkembangkan teknologi komunikasi dan maklumat ini dengan menubuhkan Koridor Raya Multimedia (MSC). Sejajar dengan teknologi ICT juga, kerajaan telah menubuhkan sekolah bestari yang telah memperlihatkan kesungguhan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mentransformasikan pendidikan agar bangsa Malaysia abad ke-21 ini bukan sahaja menguasai teknologi maklumat malah berupaya merealisasikan Wawasan 2020. Transformasi ini telah mengubah anjakan paradikma pengajar dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam pendidkan negara khususnya dalam meningkatkan minat pelajar, meningkatkan kreativiti dan pengetahuan pelajar melalui penggunaan teknologi multimedia dan jaringan seluruh dunia.
            Walaupun terdapat masalah yang timbul ianya bukan satu isu yang tidak boleh diatasi malah kerajaan telah membuat pelbagai perancangan dan perlaksanaan seperti dalam Rancangan Malaysia Kesembilan 2006 – 2010 dalam memartabatkan ICT di Malaysia. Antara program yang dilaksanakan adalah program latihan dan pendidikan ICT diperluaskan lagi di peringkat sekolah, prauniversiti dan IPT adalah pembangunan kemahiran teras dalam pelbagai bidang seperti pembangunan perisian dalam sains hayat dan aplikasi pengetahuan juga kelonggaran prakelulusan kurikulum kepada IPT supaya selaras dengan kehendak dan keperluan industri. Sistem pendidikan yang berkembang pesat selaras dengan kehendak dan aspirasi negara ini perlulah mengaplikasikan ICT khususnya dalam penggunaan teknologi internet supaya system pendidikan tidak ketinggalan jauh berbanding dengan negara maju.

RUJUKAN
1.      Yahya (2008) Aplikasi computer dalam pengajaran bahasa : penguasaan guru dan kekakngan dalam perlaksanaan. Retrieved from http://eprints.utm.my/5968/1/08-yahya.pdf
2.      Faktor yang menyumbang kepada masalah. Retrieved from http://linusppdpendang.blogspot.com/2011/10/faktor-yang-menyumbang-kepada-masalah.html
3.      Pendidikan sebagai suatu proses pengajaran. Retrieved from http://sarjana.tripod.com/komunikasi3.html

4.      Peranan ICT dalam pendidikan. Retrieved from http://www.scrib.com/doc/62752/PERANAN-ICT-DALAM-PENDIDIKAN

No comments:

Post a Comment