Saturday, August 29, 2015

Penggabungjalinan

Ni adalah salah satu assignment yang saya buat dan harap dapat membantu anda semua.. sharing is caring

1.0 PENGENALAN
Konsep Penggabungjalinan boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu penggabungjalinan antara berlainan matapelajaran, penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam subjek bahasa dan penggabungjalinan merentasi kurikulum. Penggabungjalinan adalah proses dalam satu sesi pengajaran dan pembelajaran yang menyarankan supaya bidang-bidang kemahiran yang berkait rapat atau bahan-bahan pengajaran yang mempunyai urutan yang baik tidak disampaikan secara berasingan. Strategi ini berhasrat untuk menjadikan aspek-aspek kemahiran saling memperkukuh dan bahan-bahan pengajaran saling melengkapi. Dalam hal ini, sesi pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih bererti (Juriah Long, 1992:22).
Tiga bentuk penggabungjalinan boleh dilakukan iaitu :
1.      Penggabungjalinan kemahiran
2.      Penggabungjalinan bahan
3.      Penggabungjalinan aktiviti
            Penggabungjalinan dalam bentuk kemahiran adalah dengan menggabungkan dua atau lebih kemahiran seperti mendengar, bertutur, membaca dan menulis dalam satu matapelajaran. Penggabungan ini adalah bertujuan supaya kemahiran ini tidak diajar secara berasingan bagi tiap – tiap satu kemahiran kerana ianya berhubung rapat bagi membolehkan pelajar memahami topik yang dipelajarinya dengan lebih baik.
            Penggabungjalinan dalam bentuk bahan tertumpu pada bahan atau tema pengajaran dan pembelajaran. Bahan ini boleh terdiri daripada bahan utama dan bahan sokongan. Bahan yang dipilih haruslah bersesuaian dengan tahap dan pengalaman murid supaya pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung dapat diikuti oleh murid dengan baik.
            Bentuk penggabungjalinan aktiviti pula ialah apabila seorang guru menggabungkan dua atau lebih mengikut keperluan dan kesesuaian tahap murid dalam kelas tersebut. Ini amat penting kerana aktiviti yang dipilih dan tidak bersesuaian akan menyulitkan guru untuk melakukan aktiviti yang dirancang kerana murid memerlukan lebih penjelasan dan tunjuk ajar dari guru. Ini akan menyebabkan berlakunya sedikit gangguan dalam pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti boleh merangkumi aspek lisan, bacaan dan kefahaman dan juga tulisan.
2.0 DEFINISI
Suatu pengolahan dalam proses pengajaran-pembelajaran bahasa yang melibatkan pengajaran beberapa aspek kemahiran bahasa dikumpulkan dan diajar serentak dan berkait rapat di antara satu dengan lain dalam satu waktu pengajaran. Penggabungjalinan juga meliputi penggabungan beberapa mata pelajaran, aktiviti, pendekatan, dan media.

3.0 STRATEGI PERLAKSANAAN
Perlaksanaan konsep penggabungjalinan didalam pengajaran dan pembelajaran boleh dilakukan dengan pelbagai bentuk dan corak yang bersesuaian dengan tahap keperluan murid didalam kelas tersebut. Ini kerana, murid perlu jelas dengan konsep penggabungjalinan yang cuba disampaikan oleh guru semasa proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan.
Penggabungjalinan memerlukan sekurang – kurangnya dua kemahiran yang digabungkan dalam suatu proses pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu kemahiran fokus dan kemahiran sampingan. Kemahiran fokus ialah kemahiran yang menjadi tunggak utama yang ingin dicapai oleh guru manakala kemahiran sampingan ialah kemahiran yang membantu guru untuk memastikan pelajar memperolehi objektif sesi pengajaran dan pembelajaran pada waktu itu. Kemahiran sampingan penting baig memastikan pelajar dapat menguasai lebih dari satu kemahiran pada masa yang sama.
Guru juga perlu menetapkan susunan atau tertib kedudukan kemahiran – kemahiran tersebut dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai persediaan sebelum bermulanya proses pengajaran, guru boleh menyediakan bahan- bahan yang diperlukan bagi tujuan perlaksanaan kemahiran – kemahiran tersebut selaras dengan objektif mata pelajaran.
Terdapat beberapa prinsip yang perlu diketahui oleh seorang guru bagi memastikan penggunaan penggabungjalinan dalam pengajaran dan pembelajaran mencapai objektif yang ditetapkan oleh guru.


    3.1 Prinsip – prinsip dalam strategi perlaksanaan penggabungjalinan
            Konsep penggabungjalinan dalam pengajaran dan pembelajaran perlu memenuhi tahap dan keperluan pelajar secara menyeluruh. Ini kerana, setiap pelajar mempunyai tahap dan kebolehan yang berbeza. Oleh itu, dalam melaksanakan penggabungjalinan dalam pengajaran dan pembelajaran, guru perlu mengambil berat tentang beberapa perkara seperti berikut:-
                                i.            Kemahiran yang digabungkan mudah diikuti oleh pelajar serta dapat mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru tersebut.
                              ii.            Guru perlu memastikan apa serta berapa kemahiran yang ingin digabungkan supaya pelajar dapat mengikuti pengajaran dengan baik. Guru tidak boleh terlalu meletakkan tanggapan/objektif yang terlalu tinggi kepada pelajar sebaliknya memastikan keperluan pelajar diepenuhi terlebih dahulu.
                            iii.            Guru juga perlu mrancang kemahiran fokus/utama dan kemahiran sampingan dengan baik supaya murid memahami isi pengajaran dengan lebih sempurna.
                            iv.            Guru juga perlu memastikan perlaksanaan konsep penggabungjalinan ini memenuhi kebolehan pelajar dan tahap pencapaian mereka dengan meletakkan objektif pengajaran dan pembelajaran sejajar dengan keperluan pelajar.

3.2 Kelemahan dan Kekuatan Perlaksanaan Penggabungjalinan
    3.2.1 Kelemahan
            Meskipun terdapat kepelbagaian aktiviti yang dijalinkan, bagi murid yang berada pada tahap yang baik, penerimaan mereka lebih cepat berbanding dengan yang sederhana dan lemah. Murid yang berada pada tahap sederhana pula memerlukan 50% bantuan daripada guru untuk memahami topik yang diajar oleh guru dengan lebih berkesan manakala murid yang lemah memerlukan lebih perhatian dan panduan dari guru. Kadangkala, dapat dikesan murid yang lemah tidak dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung dengan baik.
            Masalah disiplin dalam bilik darjah boleh mengganggu ketika proses pengajaran dijalankan. Ini sekaligus, memberi masalah kepada guru untuk menjalankan aktiviti penggabungjalinan kerana murid akan membuat bising dan mengganggu rakan – rakannya yang lain kerana guru memerlukan sepenuh perhatian dari murid untuk mengelak maklumat yang disampaikan diterima oleh semua pelajar.
            Pengurusan masa yang tepat juga amat penting un tuk menjalankan konsep penggabungjalinan ini kerana ianya memerlukan rancangan yang sitematik dan teratur. Namun, masa yang terhad boleh mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan baik. Ini akan mengundang masalah sekiranya masa yang diperuntukkan untuk setiap langkah tidak dipatuhi dasn boleh mengakibatkan sesi penutup tidak dapat dijalankan dengan sempurna kerana kesuntukan masa.
            Selain itu, ia juga memberi kesan kepada pelajar yang pasif kerana mereka semakin menjadi pasif dan tidak menonjolkan diri mereka semasa pengajaran dalam bilik darjah berlangsung. Ini itdak begitu menguntungkan kepada golongan ini kerana mereka memerlukan perhatian yang lebih khusus serta memerlukan masa yang lebih lama untuk memahami sesuatu yang diajar oleh guru.
           
3.2.2 Kekuatan
            Konsep penggabungjalinan dapat meningkatkan tahap penguasaan murid bagi tiap – tiap topik yang diajar serta dapat mengelak murid daripada berasa bosan dalam proses pembelajaran. Ini kerana murid tidak didedahkan dengan hanya satu kemahiran tetapi dipelbagaikan supaya murid dapat memahami dengan lebih mendalam. Lazimnya, murid akan cepat berasa bosan sekiranya pembalajaran yang sedang berlangsung hanya tertumpu pada satu kemahiran sahaja sebagai contoh, hanya pada kemahiran menulis sepanjang pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
            Selain itu, murid dapat menguasai pelbagai tahap kemahiran kerana setiap kemahiran itu berhubung kait diantara satu sama lain. Sebagai contoh kemahiran mendengar dan bertutur pada sesi pembacaan dilakukan. Seorang murid membaca teks yang diberikan (bertutur) manakala yang lain mendengar dengan teliti bacaan murid tersebut. Dua kemahiran ini dapat dilakukan secara serentak pada satu sesi pembelajaran yang sedang berlangsung.
            Murid juga dapat mengikuti kepelbagaian aktiviti mengikut tahap pencapaian murid didalam kelas. Ini kerana, dalam tiap- tiap satu kelas, terdapat beberapa tahap murid yang boleh dikategorikan baik, sederhana dan lemah. Justeru itu, aktiviti akan dipelbagaikan supaya semua murid dapat memahami okjektif pengajaran dan pembelajaran pada masa itu. Sebagai contoh, guur menggabungkan aktiviti bacaan dan kefahaman dengan tulisan. Penggabungjalinan ini membantu murid memahami objektif pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut dengan lebih berkesan.
            Konsep penggabungjalinan ini juga dapat membantu murid untuk berinteraksi dengan leibh aktif semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Penggabungjalinan bahan utama dan bahan sokongan mengikut tema pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan lagi kebersanan penguasaan murid bagi topik atau tajuk yang diajar. Bahan yang bersesuaian dengan tema membantu guru menerangkan dengan lebih jelas apa yang ingin diajarnya pada hari tersebut.

3.3 Strategi Perlaksanaan Penggabungjalinan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
            Konsep penggabungjalinan memainkan peranan yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kerana dengan menggabungkan aspek – aspek kemahiran tersebut dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH), ianya dapat memberi manfaat yang terbaik kepada pelajar sekiranya ia dilaksanakan dengan sistematik dan teratur.
            Rancangan Pengajaran harian merupakan satu bentuk dokumen yang penting bagi seorang guru kerana guru dapat meletakkan objektif dan sasaran yang ingin dicapai olehnya sebelum pengajaran dan pembelajaran (P&P) bermula. Objektif ini menjadi tunjang kepada kejayaan ataupun kegagalan suatu P&P berdasarkan output yang diperolehi setelah P&P berakhir. Objektif ini dapat dinilai berdasarkan maklumbalas yang guru terima daripada murid melalui soaljawab, kerja berkumpulan dan latihan yang diberikan.
  

 3.4 Perlaksanaan dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
Perlaksanaan penggabungjalinan boleh dilakukan pada semua langkah dalam P&P iaitu set induksi, langkah 1, langkah 2, langkah 3 dan penutup. Perlaksanaan ini adalah untuk memastikan murid dapat menguasai sesuatu yang diajar dengan lebih berkesan dan pembelajaran ini bukan hanya untuk mengingati tetapi untuk difahami menjadi pengetahuan yang baru kepada murid.

3.4.1 Set Induksi (5 minit)
i.        Murid diminta untuk melihat gambar yang dipaparkan dan menghayatinya.
ii.      Murid diminta membezakan jenis perayaan mengikut kaum di Malaysia dan menceritakan pengalaman mereka.
iii.    Guru menjelaskan tujuan aktiviti dan tajuk pengajaran yang akan diajari pada hari itu.
Guru menggabungkan pelbagai kemahiran, bahan dan aktiviti semasa sesi set induksi dimana guru menggabungkan kemahiran mendengar dan bertutur pada suatu masa dengan menggunakan bahan seperti kad gambar unutk memudahkan lagi pemahaman murid mengenai tajuk yang diajar oleh guru. Murid dapat memahami dengan lebih cepat melalui aktiviti soaljawab dimana murid diminta untuk menceritakan pengalaman mereka ketika menyambut perayaan dan guru  memberi pandangan secara umum. Melalui penggabungan ini, murid dapat memahami tajuk yang akan diajar oleh guru. Pengetahuan murid mengenai suatu tajuk itu amat penting untuk memastikan mereka dapat mengikuti pengajaran pada hari tersebut.

3.4.2 Langkah 1 (15 minit)
i.        Murid dikehendaki untuk mengelik salah satu pautan yang disediakan.
ii.      Murid diminta membaca petikan itu secara individu dengan kuat dan mengikut intonansi serta gaya yang betul.
iii.    Murid – murid yang lain dikehendaki mendengar dan meneliti teks sambil memahami petikan tersebut.
iv.    Kemudian guru menanyakan soalan kepada murid berkaitan dengan petikan tersebut.
Dalam langkah 1, guru menggabungkan pelbagai kemahiran seperti mendengar, bertutur melalui bacaan petikan dimana guru memilih beberapa orang murid untuk membacakan petikan berkenaan manakala murid – murid yang lain diminta untuk meneliti dan memahami petikan tersebut. Guru juga menggabungkan bahan yang iaitu slaid yang digunakan untuk memaparkan teks ucapan dan menjadi rujukan kepada pelajar yang lain. Jadi tumpuan pelajar menjurus kepada slaid yang dipaparkan dan lebih menarik perhatian berbanding guru memberi setiap pelajar salinan petikan tersebut. melalui slaid, guru boleh menambah bahan sampingan dengan lebih mudah.     Selain itu, murid juga mendapat galakan untuk mengutarakan idea serta menjawab soalan yang ditanya oleh guru. Ini dapat meningkatkan lagi kefahaman dan pengetahuan murid.

3.4.3 Langkah 2 (15 minit)
i.        Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
ii.      Murid diminta untuk berada dalam kumpulan dan membuat perbincangan.
iii.    Murid dikehendaki membentangkan perbezaan antara perayaan yang terdapat di Malaysia dan membandingkan dengan pengetahuan dan pengalaman mereka.
iv.    Setiap kumpulan diberi masa selama 10 minit untuk menyiapkan tugasan yang diberikan.
v.      Kemudian kumpulan akan membentangkan hasil tugasan mereka.
vi.    Kumpulan yang berjaya menyiapkan tugasan dengan hasil kupasan dan pembentangan yang baik akan menerima ganjaran.
vii.  Guru menanyakan soalan yang berkaitan dengan tajuk dan pengetahuan sedia ada mereka.
Pada langkah ini, murid mengaplikasikan pelbagai kemahiran bahasa, bahan dan aktiviti. Guru menggabungkan kemahiran bahasa iaitu bertutur, mendengar dan menulis. Murid dapat melakukan ketiga – tiga penggabungan ini dengan mudah kerana ianya saling berkait diantara satu sama lain. Ketika berada didalam kumpulan murid dapat mengaplikasikan ketiga- tiga kemahiran ini semasa sesi perbincangan berlangsung. Murid dapat menyuarakan pendapat, mendengar pendapat dan mencatat pendapat sebelum menaip dengan menggunakan slaid. Power point digunakan sebagai bahan penggabungjalinan. Aktiviti pula adalah sesi perbincangan dan pembentangan yang dilakukan oleh kumpulan – kumpulan tersebut.

3.4.4 Langkah 3 (20 minit)
i.        Guru terlebih dahulu menanyakan kepada murid sekiranya mereka masih tidak memahami tajuk pengajaran pada hari tersebut.
ii.      Guru memberikan latihan kepada murid iaitu membuat karangan pendek mengenai perbezaan perayaan di Malaysia.
iii.    Guru membimbing kumpulan murid yang memerlukan pemulihan dengan menyediakan teks cerita yang perlu dilengkapkan dengan mengisi tempat kosong.
Pada sesi ini,guru lebih memberi penekanan pada aspek kemahiran bahasa iaitu kemahiran menulis. Sebelum murid membuat aktiviti penulisan, murid akan ditanya terlebih dahulu tahap kefahaman mereka mengenai tajuk yang diajar melalui sesi soaljawab. Murid juga mendapat kemahiran mendengar dan bertutur kerana murid boleh bertanya soalan dan guru akan memberi bimbingan kepada murid serta menambahbaik pengetahuan murid mengenai perayaan yang terdapat di Malaysia. Dalam langkah 3, guru memberi lebih tumpuan kepada setiap murid dengan memastikan tahap kebolehan dan pencapaian murid. Oleh itu, sesi penulisan dibahagikan kepada dua bahagian dimana pelajar yang mampu berdikari, boleh membuat esei pendek manakala yang lemah diberikan latihan yang lebih mudah seperti mengisi tempat kosong dengan bimbingan dari guru.

3.4.5 Penutup
i.        Murid digalakkan supaya mengumpul maklumat tambahan daripada bahan – bahan yang lain bagi menambahkan pengetahuan mereka.
ii.      Murid juga menyatakan nilai – nilai murni yang telah dipelajari pada hari tersebut.
Nilai – nilai murni :
Menghargai
Bersyukur
Menghormati
Bekerjasama

iii.    Guru memainkan lagu ‘Selamat Hari Raya’ dan menayangkan video perayaan yang diraikan di Malaysia secara ringkas.
Langkah terakhir sekali bagi P&P adalah penutup bagi sesi pengajaran pada hari tersebut. Pada sesi ini, murid dan guru akan bersoaljawab unutk mengukuhkan lagi kefahaman murid. Pada sesi ini juga guru menggabungkan kemahiran bertutur  dan mendengar serta menggabungkan mata pelajaran lain itu muzik dalam Bahasa Melayu untuk memantapkan lagi pengetahuan murid dan menjadikan sesi P&P lebih menarik.

4.0 REFLEKSI
            Semasa pengajaran dan pembelajaran dilakukan pada masa set induksi, murid dilihat begitu aktif memerhati dan meneliti kad gampar yang telah ditampal di papan hitam. Apabila ditanya soalan mengenai apa yang mereka lihat, murid – murid memberi respon yang cukup baik meskipun jawapan yang diberikan berbeza – beza. Contohnya, terdapat murid yang menjawab Sambutan Hari raya, Hari Deepavali, Tahun Baru Cina dimana jawapannya lebih berbentuk khusus. Oleh itu, saya telah menerangkan kepada murid – murid bahawa pelajaran pada hari ini adalah mengenai perayaan – perayaan yang terdapat di Malaysia. Namun begitu, apabila ditayangkan gambar perayaan di Sarawak dan Sabah, murid tidak dapat meneka perayaan yang diraikan oleh suku kaum di Sabah dan Sarawak. Ini menunjukkan bahawa murid – murid belum lagi didedahkan dengan perayaan lain yang disambut di Malaysia selain tiga perayaan terbesar yang disambut oleh tiga kaum terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India.
            Selain itu, apabila ditanya mengenai pengalaman murid – murid ketika menyambut perayaan, kebanyakan mereka memberi respon ketika menyambut perayaan Hari Raya Puasa dan Hari Raya Korban kerana majoriti penduduk di kawasan ini adalah kaum Melayu sahaja dan mereka tidak terdedah dengan perayaan lain seperti Tahun Baru Cina dan Hari Deepavali yang disambut meriah oleh pelbagai kaum di kawasan Bandar seperti di Kuala Lumpur, Ipoh, Kuantan dan sebagainya. Namun begitu, terdapat murid yang boleh memberi respon megenai perayaan lain seperti Tahun Baru Cina dimana tarian naga dimainkan setiap kali kaum kedua terbesar di Malaysia ini menyambut perayaan mereka.
            Walau bagaimanapun, ketika set induksi berjalan, terdapat beberapa orang pelajar yang pasif dan tidak begitu responsif ketika saya bertanyakan soalan kepada mereka. Dua keadaan yang mungkin berlaku sama ada mereka ini tidak mempunyai pengetahuan yang baik mengenai perayaan atau malu untuk menyuarakan pendapatnya. Oleh itu, saya perlu lebih peka dan mengatasi sikap pasif murid - murid ini supaya lebih berinteraksi semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan pada masa akan datang.
            Pada sesi pembacaan dijalankan, saya telah memilih beberapa orang murid untuk membaca teks petikan yang dipaparkan. Terdapat murid yang boleh membaca dengan lancar beserta sebutan dan intonansi bacaan yang betul. Namun begitu, masih terdapat beberapa orang murid yang masih lagi berada pada tahap yang lemah kerana tahap pembacaannya yang tidak lancar dan sebutan serta intonansinya yang tidak tepat. Oleh itu, perhatian lebih perlu diberikan kepada murid – murid ini kerana mereka juga tidak begitu aktif sewaktu sesi soal jawab berlangsung. Mereka lebih gemar untuk berdiam diri dari menyuarakan pendapat mereka. Bagi mengatasi masalah ini, saya lebih gemar menanyakan sendiri soalan kepada mereka meskipun mereka hanya bangun dan berdiam diri. Namun begitu, ada juga yang cuba memberikan jawapan kepada soalan yang diberikan.
            Semasa sesi perbincangan didalam kumpulan,saya dapat lihat setiap kumpulan mempunyai pelajar yang pasif dimana dia hanya berdiam diri dan tidak cuba untuk menyumbangkan idea kepada ahli kumpulannya yang lain. Namun begitu, dilihat ramai pelajar begitu teruja apabila melakukan kerja secara berkumpulan dan mereka sentiasa berinteraksi diantara satu sama lain bagi menyuarakan pendapat masing – masing. Ini menggalakkan komunikasi yang lebih berkesan kerana murid tidak hanya menerima input dari guru tetapi juga dari rakan – rakan. Namun begitu, saya perlu lebih peka dan mengawal keadaan kelas dengan lebih baik kerana terdapat juga pelajar yang mengganggu rakan –rakannya dan menjadikan kelas sedikit bising tetapi masih dalam keadaan yang terkawal.
            Saya lebih gemar memberi pendedahan kepada pelajar untuk melakukan pembentangan dihadapan murid – murid yang lain. Ini bertujuan untuk melatih pelajar supaya dapat meningkatkan estem diri dan keyakinan untuk berhadapan dikalayak ramai. Selain itu, ini juga dapat membentuk diri pelajar untuk menjadi seorang pemimpin yang berkaliber dan saya dapat melihat beberapa orang pelajar yang mempunyai kualiti sebagai pemimpin.
            Tajuk perayaan yang saya pilih amat diuminati pelajar kerana mereka menunjukkan minat untuk berinteraksi kerana pengetahuan mereka mengenai perayaan dan pengalaman mereka yang menarik ketika menyambut perayaan yang tiba. Meskipun mereka lebih gemar bercerita pengalaman mereka berbanding pengetahuan mereka mengenai perayaan yang diraikan di Malaysia, respon yang diberikan amat menggalakkan dan menjadikan pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung amat menarik.
            Untuk penbahagian kumpulan pula, saya lebih gemar meggunakan undian meskipun saya boleh memilih ahli bagi setiap kumpulan. Namun untuk berlaku adil, saya menggunakan undian bagi mengelakkan rasa tidak puas hati dikalangan pelajar dengan ahli kumpulan yang dipilih oleh saya. Meskipun secara undian, masih terdapat pelajar yang tidak berpuas hati namun saya lebih gemar menyatakan kepada pelajar bahawa kerja berkumpulan akan mendapat hasil yang baik sekiranya pelajar menerima kelemahan dan kekuatan seseorang. Apa yang saya perjelaskan kepada pelajar adalah nilai “berat sama dijunjung, ringan sama dijinjing”. Pelajar yang lemah perlu dibimbing oleh rakan kumpulannya yang mempunyai tahap pengetahuan yang lebih tinggi.
            Semasa sesi penulisan esei, saya telah memecahkan latihan kepada dua bahagian dimana pelajar yang pintar dan sederhana, mereka perlu menulis esei pendek mengenai perbezaan perayaan di Malaysia manakala pelajar yang lemah, mereka perlu mengisi tempat kosong pada petikan teks yang disediakan oleh guru dengan perkataan yang sesuai. Pelajar yang sederhana mendapat bimbingan dari guru untuk menulis esei pendek mereka supaya mereka dapat menjana idea dan memperkembangkan idea tersebut. Bagi pelajar yang lemah, masih ada terdapat beberapa pelajar yang tidak dapat mengisi tempat kosong dengan jawapan yang betul. Mungkin kerana petikan itu sedikit sukar kepada mereka dan saya akan cuba menggunakan petikan yang lebih mudah dan sesuai dengan tahap murid yang lemah.
            Akhir sekali, melalui karangan pendek yang ditulis oleh pelajar, saya dapati murid memahami tajuk yang diajar pada hari ini dengan baik dan mendapat pengetahuan yang baru mengenai perayaan yang lain yang terdapat di Malaysia seperti perayaan yang diraikan di Sabah dan Sarawak. Oleh itu, objektif pengajaran dan pembelajaran pada hari ini telah tercapai berdasarkan hasil output yang dilahirkan oleh pelajar menerusi penulisan esei pendek dan mengisi tempat kosong bagi pelajar yang lemah.

    4.1 Cadangan untuk Penambahbaikan
Meskipun objektif pengajaran pada hari ini telah tercapai, namun masih terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian untuk memantapkan lagi pengajaran yang akan datang.
        i.            Pengurusan masa
Bagi memastikan pengajaran lebih sempurna, pengurusan masa amat penting dan perlu dititikberatkan oleh guru. Ini kerana tanpa pengurusan masa yang sistematik, P&P yang dijalankan mungkin akan berakhir dengan penyudah yang tidak sempurna kerana guru terpaksa mengejar masa bagi memastikan objektif P&P dicapai.

      ii.            Pembahagian kumpulan
Setiap kumpulan perlu dibahagikan sama rata dari segi kebolehan dan tahap pencapaian mereka. Kepelbagaian tahap dalam satu kumpulan dapat memberi dorongan kepada pelajar yang lemah dengan bantuan dari rakan –rakannya yang lain. Pembahagian yang tidak seimbang akan menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan murid meskipun guru menggunakan system undian kerana terdapat kumpulan yang mempunyai bilangan ahli yang lemah lebih ramai bebanding kumpulan lain yang mempunyai ahli – ahlinya yang pintar.

    iii.            Bilangan aktiviti yang dilakukan
Aktiviti yang terlalu banyak boleh menghilangkan daya saing diantara murid kerana murid tidak terkejar untuk mengikuti pengajaran guru kerana waktu yang terhad. Oleh itu, aktiviti yang dirancang perlulah bersesuaian dengan tahap murid serta boleh diikuti oleh semua murid termasuk golongan murid yang lemah.

    iv.            Latihan yang bersesuaian
Latihan atau latihtubi yang diberikan untuk menguji tahap kefahaman murid perlu mengikut tahap pencapaian murid kerana soalan yang terlalu sukar akan menyukarkan lagi murid untuk memahami tajuk yang diajar oleh guru. Oleh itu, setiap latihan yang diberikan perlu memenuhi keperluan setiap murid dari yang pintar, sederhana dan lemah. Kepelbagaian bahan kerja dapat membantu guru mencapai objektif yang disasarkan dengan lebih mudah dan efektif.

4.3 Rumusan
            Menghasilkan sebuah pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah adalah mudah bagi seorang guru tetapi untuk menghasilkan P&P yang terbaik adalah sukar sekiranya tiada perancangan dan penyusunan secara sistematik. Oleh itu, penggabungan pelbagai kemahiran dalam mata pelajaran yang sama (bahasa), menggabungkan mata pelajaran lain (contoh: muzik, pendidikan seni, pendidikan Jasmani) dengan bahasa serta penggabungan merentasi kurikulum amat penting untuk menjadikan sesuatu pelajaran lebih berkesan, menarik dan efektif.  Oleh itu, pembelajaran dapat berlangsung dengan menarik dan guru dapat menarik minat murid untuk mengikuti P&P tanpa rasa jemu dan bosan.
            Terdapat empat peranan guru bahasa Melayu bagi memastikan murid memperolehi P&P yang terbaik iaitu sebagai perancang pengajaran dan pembelajaran, penggerak dan pendorong pengajaran dan pembelajaran, pembimbing murid, dan pemupuk semangat dan pembentuk sahsiah murid (Ab. Rahman, 1997).






5.0 BIBLIOGRAFI
1.      Dr Ali Mahmood, (2007). HBML1103 Pengenalan Pendidikan Bahasa Melayu.Fakuti
    Pendidikan dan Bahasa. Open University Malaysia
2.      Juriah Long, (2010). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran. Penerbitan Universiti      Kebangsaan Malaysia.
3.      Sulaiman Masri, Ab Yusof, mohd Ra’in Shaari.(2006). Demensi pengajaran dan Pembelajaran.  Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.
4.      Pengajian dan pengurusan kurikulum seni visual KBSR. Retrieved from http://www.slideshare.net/syireen/konsep-5p
5.      Nota Kaedah. Retrieved from http://www.educ.upm.edu.my/~fadzilah/nota%20kaedah.htm
6.      Penggabungjalinan. Retrieved from http://www.scribd.com/doc/59136105/62/PENGGABUNGJALINAN
7.      Penggabungjalinan. Retrieved from http://www.scribd.com/doc/38072044/PENGGABUNGJALINAN
8.      Maksud Penggabungjalinan. Retrieved from http://miewann673.blogspot.com/2011/10/maksud-penggabungjalinan.html








Lampiran 1
 
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)

Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tahun                         : 5 Arif
Bilangan Murid          : 32 Orang
Tema                           : Kebudayaan
Tajuk                          : Perayaan di Malaysia
Tarikh                         : 12 Oktober 2011
Masa                           : 60 minit
Objektif                      : Pada akhir pelajaran, murid dapat;
i.                    Murid dapat menyatakan tentang pengalaman mereka menyambut perayaan dan menyaksikan perayaan – perayaan yang disambut di Malaysia secara lisan.
ii.                  Membaca dan menyatakan lima isi penting secara lisan mengenai perayaan yang terdapat di Malaysia.
iii.                Murid dapat menulis karangan pendek mengenai pengalaman mereka menyambut perayaan masing – masing dengan menggunakan ayat majmuk yang betul.
Hasil Pembelajaran      :1.1     berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan
seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras 1 (i) berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.


5.1       Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonansi yang betul dan memahami petikan yang dibaca.
Aras 2 (i) membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonansi berdasarkan tanda baca.

8.2       Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3 (i) menyediakan perenggan dengasn menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.

Kemahiran Bahasa     :           Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar.
Sistem Bahasa                        :           Sistem ejaan, ayat tunggal dan ayat majmuk, sebutan dan
                                               Intonansi.
Ilmu                            :           Bahasa Melayu, Kebudayaan
Nilai                            :           Kesenian, menghayati, menghormati dan menghargai.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir    :           Membuat perbezaan, meembuat inferens dan kemahiran
                                               mengkategori.
Kemahiran Belajar      :           Menerima maklumat, memproses dan melaporkan.
Kecerdasan Pelbagai  :           Kinestetik, intrapersonal, interpersonal, naturalis dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada:        Murid dapat menceritakan pengetahuan dan pengalaman mereka                                                  mengenai perayaan yang terdapat di Malaysia dengan cara                                                                        berdialog dan membina ayat dengan menggunakan ayat mudah.
Bahan Bantu Belajar  :           Power point, kad gambar, kad bacaan, buku latihan dan alat tulis.



Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Guru menampal beberapa keping gambar yang berkaitan dengan jenis – jenis perayaan yang terdapat di Malaysia.
Set Induksi (5 minit)
i) murid diminta untuk melihat gambar yang dipaparkan dan menghayatinya.
ii) murid diminta membezakan jenis perayaan mengikut kaum di Malaysia dan menceritakan pengalaman mereka.
iii) guru menjelaskan tujuan aktiviti dan tajuk pengajaran yang akan diajari pada hari itu.
KB   : menghubungkait, inferens
BCB : meneliti dengan aktif
BBB : kad gambar dank ad perkataan
Guru memberi teks cerita yang bertajuk “Perayaan Di Malaysia” melalui power point.
Langkah 1 (15 minit)
i) murid dikehendaki untuk mengelik salah satu pautan yang disediakan.
ii)murid diminta membaca petikan itu secara individu dengan kuat dan mengikut intonansi serta gaya yang betul.
iii) murid – murid yang lain dikehendaki mendengar dan meneliti teks sambil memahami petikan tersebut.
iv) kemudian guru menanyakan soalan kepada murid berkaitan dengan petikan tersebut.
KB   : memebuat inferens
BCB : i) membaca dengan      intonansi yang betul.
ii) mendengar   dengan aktif.
BBB : teks cerita, power point
Guru mengadakan perbincangan kumpulan antara murid – murid dan melakukan pembentangan melalui power point.
Langkah 2 (15 minit)
i) murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
ii) murid diminta untuk berada dalam kumpulan dan membuat perbincangan.
iii) murid di kehendaki membentangkan perbezaan antara perayaan yang terdapat di Malaysia dan membandingkan dengan pengetahuan dan pengalaman mereka.
iv) setiap kumpulan diberi masa selama 10 minit untuk menyiapkan tugasan yang diberikan.
v) Kemudian kumpulan akan membentangkan hasil tugasan mereka.
vi) Kumpulan yang berjaya menyiapkan tugasan dengan hasil kupasan dan pembentangan yang baik akan menerima ganjaran.
vii) Guru menanyakan soalan yang berkaitan dengan tajuk dan pengetahuan sedia ada mereka.
KB   : menghubungkaitkan, menjana idea
BCB : memproses maklumat dan melaporkan maklumat.
KP   : verbal linguistic, visual, intrapersonal, interpersonal
Nilai : kerjasama, hormat- menghormati
BBB : power point
Guru memberi latihan kepada murid – murid.

Aktiviti Penggayaan :
Menulis karangan pendek berdasarkan tajuk yang diberi.

Aktiviti Pemulihan:
Menyudahkan petikan yang diberikan dengan mengisi tempat kosong.

Langkah 3 (20 minit)

i) guru terlebih dahulu menanyakan kepada murid sekiranya mereka masih tidak memahami tajuk pengajaran pada hari tersebut.
ii) guru memberikan latihan kepada murid iaitu membuat karangan pendek mengenai perbezaan perayaan di Malaysia.
iii) guru membimbing kumpulan murid yang memerlukan pemulihan dengan menyediakan teks cerita yang perlu dilengkapkan dengan mengisi tempat kosong.
KB   : menjana idea, menghubungkaitkan, membuat inferens.
BCB : mengumpul, memeproses, mencatat dan melaporkan maklumat.
KP   : intrapersonal, interpersonal, visual, verbal – linguistik.
Nilai : bekerjasama, menghargai.
BBB : kertas latihan
Guru membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan menanyakan soalan kepada murid akan apa yang mereka telah pelajari.

Guru juga menanyakan nilai – nilai murni yang terdapat semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.

Penutup (5 minit)

i) murid digalakkan supaya mengumpul maklumat tambahan daripada bahan – bahan yang lain bagi menambahkan pengetahuan mereka.
ii) iii.    Guru memainkan lagu ‘Selamat Hari Raya’ dan menayangkan video perayaan yang diraikan di Malaysia secara ringkas.
iii) murid juga menyatakan nilai – nilai murni yang telah dipelajari pada hari tersebut.

Nilai – nilai murni :
-          Menghargai
-          Bersyukur
-          Menghormati
-          Bekerjasama







No comments:

Post a Comment