Assignment pengucapan awam. diharap membantu anda yang memerlukan rujukan. sharing is caring :)
PENDAHULUAN
Pengucapan Awam ialah satu bidang yang
perlu dikuasai bukan sahaja oleh pimpinan masyarakat, organisasi, agensi-agensi
kerajaan dan swasta tetapi juga individu yang sentiasa berhadapan dengan orang ramai yang memerlukan
ia berkomunikasi dengan lebih dari seorang. Seseorang itu perlu mempersiapkan
diri bagi menghadapi sesuatu keadaan dan sentiasa bersikap optimis kerana sikap
yang gemuruh boleh memberi kesan yang tidak baik kepada perucap (speaker). Pengucapan awam terdiri
daripada empat jenis ucapan iaitu ucapan spontan, ucapan ekstemporanas, ucapan
manuskrip dan ucapan hafalan.
Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai
"satu proses perpindahan maklumat, perasaan, idea, dan fikiran seseorang
individu kepada individu atau sekumpulan individu yang lain". Ia merupakan
proses interaksi yang bererti antara hidupan dan merangkumi maksud perbuatan
menghantar matklumat; dan proses untuk bertukar-tukar maksud supaya dapat
menghasilkan pemahaman. Komunikasi terbahagi kepada dua bahagian iaitu secara
lisan dan bukan lisan. Komunikasi bukan lisan terdiri daripada bahasa
gerak-geri, bahasa isyarat, sentuhan, hubungan mata, dan penulisan.
Pengucapan awam pula boleh
didefinisikan sebagai pelahiran bahasa dengan penuh makna melalui komunikasi
lisan (suara dan perkataan) dan bukan lisan (anggota tubuh perucap). Pengucapan
umum menggunakan komunikasi vebal dan bukan verbal (Abdul Mua’ti Ahmad, 2000). Kemahiran
berkomunikasi bukanlah suatu yang diperolehi secara semulajadi tetapi setiap
orang perlu berusaha untuk memajukan diri dalam bidang pengucapan awam. Semua
orang boleh menjadi perucap yang baik seandainya dia sentiasa bersedia setiap
kali perlu berhadapan dengan individu yang lain samada semasa sesi temuduga,
memberi ceramah, membuat pembentangan dan sebagainya.
Bagi pelajar/mahasiswa Melayu,
terdapat beberapa isu yang memberi gambaran bahawa mereka tidak dapat
berkomunikasi dengan baik apabila berhadapan dengan individu yang lain. 8 / 10
Mahasiswa Melayu yang ditemuduga gagal berkomunikasi dengan baik (Berita Harian,
Jumaat 13 Jun 2003). Kerana itu pelbagai usaha dilakukan sebagai contoh Resolusi Utama Seminar Mahasiswa MPP IPTA Kebangsaan
2003 / 2004 yang berbunyi “ bersetuju memperlengkapkan diri dengan persaingan
dalam pekerjaan terutama penguasaan B. Inggeris, berkomunikasi dan bersosial.”
(Berita Harian, Jumaat, 13 Jun 2003)
Pengucapan awam juga merujuk kepada
sikap dan personaliti seorang pemimpin dimana seorang pemimpin perlu sentiasa
yakin dan percaya dengan diri sendiri. Seseorang yang mempunyai kepimpinan
dalam diri perlu yakin dengan apa yang difikirkan, yakin dengan apa yang ingin
diucapkan, dan yakin dengan apa yang akan dilakukan. Barulah apa yang
dilahirkan dan dizahirkan itu diterima baik oleh pendengar.
Tujuan ucapan adalah untuk memberi maklumat
kepada pendengar mengenai sesuatu perkara dan isu serta juga boleh dilakukan
secara syarahan umum. Selain itu, ia juga bertujuan memujuk dan mempengaruhi
pendengar mengenai sesuatu isu atau untuk memastikan apa yang disampaikan
diterima oleh pendengar. Selain itu, ucapan juga betujuan untuk menghiburkan
pendengar ketika menyampaikan sesuatu maklumat dan informasi serta digunakan
untuk bertukar – tukar pandangan. Ucapan tidak hanya merujuk kepada pemberian
maklumat kepada satu pihak sahaja tetapi boleh juga terjadi dalam bentuk
komunikasi dua hala dimana perucap dan pendengar saling bertukar pendapat.
Oleh itu, pelbagai cara dan tips
yang perlu dilakukan bagi seorang perucap untuk memastikan individu itu dapat
menghasilkan sebuah pengucapan awam yang berkesan. Pengucapan awam yang
berkesan terjadi apabila pendengar menerima maklumat yang sama diberikan oleh
perucap dan mengelakkan terjadinya salah faham dalam maklumat yang disampaikan
dan semasa maklumat itu diterima oleh pendengar.
2.0 TEKNIK MENGHASILKAN
PENGUCAPAN AWAM YANG BERKESAN
Lima elemen asas dalam pengucapan
awam iaitu “Who is saying ‘what’ to ‘whom’ using ‘what’ medium with ‘what’
effects”. Lima elemen ini amat penting dalam asas pengucapan awam bagi
memastikan perucap tidak lari dari tujuannya serta dapat menyampaikan maklumat
kepada pendengar dengan berkesan.
2.1 Menangani Perasaan Gugup
Bagi melahirkan sebuah pengucapan
yang efektif, seseorang itu perlu menangani rasa gugup dalam dirinya. Rasa
gugup merupakan punca seseorang itu tidak dapat membuat penyampaian dengan
baik. Perucap perlu mengawal rasa gementar dengan berucap terus dan tidak
berhenti kerana rasa gugup. Apabila gugup hadir, perucap tidak perlu meminta
maaf kepada pendengar kerana itu membuatkan perucap lebih gugup dan kehilangan
idea untuk berucap dan sekaligus menampakkan kelemahan dalam dirinya.
“Perasaan
malu datangnya terutama dari kita risaukan tanggapan orang. Contohnya, kita
takut “apa pula nanti orang kata kalau saya bersuara”. Di sini anda perlu
berfikiran positif dan sentiasa fikirkan orang ramai tidak akan bertanggapan
negatif tentang anda. Fikirkan orang ramai ingin mendengar apa yang anda ingin
kongsikan.” (Irfan Khairi, 6 Sept. 2006)
2.2 Mengumpul Idea dan Maklumat
Sebelum membuat pengucapan,
seseorang itu perlulah mengumpul idea dan maklumat bagi memastikan ucapannya
lebih sistematik dan teratur. Persediaan awal dengan mencari maklumat tambahan
mengenai sesuatu perkara yang akan disampaikan dapat membantu perucap untuk
memperuntukkan masa yang diberikan dengan lebih bermanfaat dan tidak termangu –
mangu kehabisan idea sekiranya masa yang diperuntukkan adalah lebih lama dari
jangkaan perucap. Selain itu, ini juga memberi persediaan yang cukup kepada perucap
untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang timbul secara tiba – tiba dan
memerlukan penjelasan atau idea dari perucap. Oleh itu, ini amat penting untuk
elak perucap dari menjadi lebih gugup serta kebingungan untuk menyuarakan idea.
Maklumat yang tidak begitu diketahui oleh pendengar akan meningkatkan kredebiliti
perucap dan pendengar akan berasa kagum dengan ilmu pengetahuan yang dimiliki
oleh perucap.
2.3 Menyusun Bahan - bahan
Bahan – bahan yang telah dikumpul
perlu disusun dengan teratur dan sistematik bagi mengelakkan kekeliruan semasa
penyampaian. Susun atur bahan yang tidak sistematik dan berhubungkait tidak
dapat memberi impak dan kesan yang mendalam kepada pendengar. Malahan, ini akan
menimbulkan rasa bosan dengan cepat kerana maklumat yang disampaikan tidak
dapat diterima baik. Susunan bahan yang baik adalah dengan mengikut sekuen,
mengikut kategori, mempunyai masalah dan penyelesaiannya serta mempunyai kontra
dan perbandingan. Sebarang masalah yang tidak diberi penjelasan dan
penyelesaian akan membuatkan pendengar menjadi keliru dengan isi – isi ucapan
yang seterusnya kerana mesej yang disampaikan tidak dapat dihubungkaitkan oleh
mereka dengan tepat dan teratur. Oleh itu, akan timbul jurang antara satu isi
dengan isi yang seterusnya. Oleh yang demikian, perucap perlu peka dan sentiasa
memastikan perhatian pendengar tidak terjejas.
2.4 Menganalisa Audien (pendengar)
Untuk memastikan perucap tidak membuat
kesilapan, perucap juga perlu menganalisa audiens. Ini amat penting kerana
maklumat yang disampaikan perlu bersesuaian dengan penerimaan audiens. Sebagai
contoh, seorang perucap yang perlu memberi ceramah motivasi kepada golongan
pelajar adalah berbeza dengan memberi ceramah motivasi kepada golongan dewasa.
Oleh itu, menganalisa audiens terlebih dahulu adalah amat penting bagi
memastikan pendengar menerima mesej yang disampaikan dengan baik.
Perucap juga perlu menganalisa taraf
hidup, pekerjaan, taraf pendidikan dan sosio ekonomi audiens tersebut agar teks
ucapan yang disediakan menepati kehendak dan keperluan audiens. Mengenali audien
memberi kelebihan kepada perucap kerana perucap tidak akan melakukan sesuatu
tindakan yang diluar jangkaan kerana ia dapat menentukan strategi pendekatan
dengan kaedah yang sesuai dan dapat menyesuaikan diri dengan status serta tahap
audien. Kerana itu, pengetahuan dan analisis mengenai taraf pendidikan, status
sosial, kumpulan umur, etnik, agama, pekerjaan serta apa yang penting bagi
mereka untuk mengetahui sejauh mana mengenai maklumat yang akan disampaikan
amat penting kepada perucap.
2.5 Mesej yang Jelas
Sebagaimana yang diketahui, mesej
adalah maklumat yang disampaikan oleh perucap. Mesej yang disampaikan akan
berjaya sekiranya perucap memilih tajuk yang sesuai, perkataan serta bahasa
yang tepat iaitu memenuhi keperluan audien (pendengar), dapat memberikan contoh
yang sesuai, susunan mesej yang disampaikan adalah jelas dan tepat serta dapat
menyampaikan mesej tersebut dengan gaya yang sesuai dimana tidak menyentuh
sensiviti audien.
2.6 Melakukan Latihan Pengucapan
Seseorang itu tidak dilahirkan
semulajadi sebagai seorang perucap yang baik. Semua ini memerlukan latihan yang
berterusan bagi memastikan dia bersedia menghadapi kelompok individu tersebut.
oleh itu, latihan pengucapan amat perlu untuk mengelak seseorang itu daripada
kecuaian dan kegagalan mengekspresikan idea dan pendapat kepada pendengar
dengan baik. Setelah itu, apabila penyediaan telah dibuat, barulah perucap
mampu membuat ucapan dengan berkesan dan teratur.
Latihan perlu dilakukan sekurang –
kurangnya tiga kali sebelum pengucapan yang sebenar. Latihan yang pertama dan
kedua adalah bertujuan untuk memperkemaskan teks dan stail yang ingin
digunakan, menambah bahan – bahan yang baru sekiranya dirasakan isi yang ingin
diutarakan kelak tidak begitu mencukupi dan untuk membiasakan diri dengan alat persembahan
seperti powerpoint. Akhir sekali, latihan yang ketiga adalah latihan yang
terakhir (rehearsal) sebelum pengucapan yang sebenar. Latihan yang mencukupi
membantu perucap untuk lebih bersedia.
2.7
Penampilan Diri
Penampilan diri memainkan peranan yang
penting bagi seseorang perucap untuk menghasilkan pengucapan yang berkesan
kerana ini memberi impak kepada personaliti perucap ketika berada di kalangan
sekumpulan pendengar. Mehribian (1971), menyatakan bahawa penampilan diri
merangkumi gaya atau ‘bahasa bukan lisan’ dan merupakan salah satu elemen penting
dalam pengucapan awam. Bentuk penampilan diri temasuklah:
1. Kelakuan
tangan
2. Kelakuan
badan yang semula jadi
3. Mimik
muka atau air muka
4. Temuan
mata
5. Penggunaan
ruang
6. Suara
yang jelas
7. Kelancaran
sebutan
8. Pakaian
9. Aksesori
atau kosmetik
2.7.1 Pergerakan tangan, jari dan badan
Pendengar
dapat menilai perucap dengan cepat melalui bahasa tubuh yang dipamerkan.
Pergerakan tubuh badan terdiri daripada menggaru kepala, melangu, membuat mimik
muka, kontek mata, tangan, jari dan bahu, serta gaya berdiri dan berjalan.
Sebagai contoh, perucap yang gementar akan mudah menggarukan kepala dan
menggeletar apabila memegang teks ucapan. Ini menampakkan sifat kurang
keyakinan diri dalam diri perucap. Perucap perlu mengelakkan diri dari berpeluk
tubuh, memasukkan tangan kedalam poket dan meramas – ramas tangan kerana boleh
menampakkan rasa gemuruh serta ketidakyakinan. Oleh itu, permainan bahasa tubuh
badan amat penting untuk dijaga dan dikawal seminima yang mungkin. Pendengar
akan menilai kredebiliti seorang perucap melalui ucapannya dan juga pergerakan
tubuh badannya.
2.7.2 Mimik Muka
Mimik muka memainkan peranan yang
penting kerana pendengar akan memandang tepat kepada wajah perucap dan memerhatikan
setiap gerak geri perucap. Sekiranya perucap berasa gemuruh, wajahnya akan
menampakkan kerisauan dan nampak berpeluh meskipun berada didalam bilik yang
berhawa dingin. Oleh itu, perucap perlu bersikap tenang ketika berhadapan
dengan khalayak ramai.
2.7.3 Temuan Mata
Mata memancarkan seribu makna kepada
audien kerana itu perucap perlu memastikan mata mempamerkan keyakinan diri. Perucap
perlu mengelak daripada memandang ke atas siling atau kebawah kerana mata perucap
menjadi tumpuan kepada audien dan audien akan lebih terasa dihargai sekiranya
perucap tidak mengalih pandangan ke arah lain semasa menyampaikan mesej. Dalam
perhimpunan khalayak yang ramai, hubungan mata perlu fokuskan titik penglihatan
bermula pada mata khalayak di hadapan, pada bahagian tengah dan kemudian pada
khalayak yang berada di penjuru sebelah kanan, diikuti khalayak penjuru kanan
di belakang, khalayak penjuru kiri belakang, khalayak penjuru kiri depan dan
khalayak di bahagian tengah. Cara ini membolehkan 'kuasa pandangan mata
'mengikat' khalayak untuk mendengar dan melihat pengucap dengan penuh minat.
2.7.4 Penggunaan Ruang
Penggunaan ruang amat penting
sekiranya melibatkan ruang yang luas dan kehadiran audien yang ramai. Perucap
perlu bijak menggunakan ruang dengan sebaik mungkin supaya kehadiran audien tidak
hanya tertumpu pada suatu kawasan
sahaja. Sebagai contoh, perucap yang menyampaikan motivasi kepada audien
akan menggunakan keseluruhan ruang yang melibatkan semua audien.
2.7.5 Suara yang Jelas dan Kelancaran Sebutan
Perucap perlu memastikan suara yang
digunakan adalah jelas dan teratur. Sebutan yang tersekat – sekat menampakkan
kecacatan dan membuatkan audien cepat berasa bosan. Nada suara juga perlu
dipelbagaikan dan menepati untuk tiap –tiap isi yang disampaikan. Perucap tidak
perlu menjerit dan bersuara halus sebaliknya hanya perlu melantangkan suara dan
pandai bermain dengan intonasi suara supaya audien tidak rasa mengantuk dengan
nada suara yang mendatar sahaja.
2.7.6 Pakaian, Aksesori dan Kosmetik
Pakaian yang dipakai perlulah
bersesuaian dan tidak menjolok mata. Apabila berhadapan dengan audien, pakaian
formal adalah lebih sesuai kerana menampilkan kredebiliti perucap dan akan
timbul rasa hormat serta kagum audien kepada perucap. Contohnya, perucap yang
memakai kot beserta tali leher lebih nampak berkeyakinan berbanding perucap
yang memakai seluar dan kemeja sahaja. Bagi perucap wanita, perlulah dielakkan
pemakaian aksesori yang terlalu banyak ditubuh dan make-up yang tebal.
Pemakaian yang terlalu sarat mengganggu konsentrasi audien kepada isi ucapan.
2.8 Pembuka Bicara yang Menarik
Seterusnya, apabila persediaan rapi
telah dilakukan, seorang perucap perlu pandai memainkan peranan untuk menarik
minat pendengar mengikuti ucapannya sehingga ke penutup. Oleh itu, pembuka
bicara perlu menepati kehendak pendengar. Pembuka bicara merupakan permulaan
yang akan menunjukkan samada persembahan seseorang itu akan menjadi menarik
ataupun tidak. Sebagai contoh, Datuk Dr Fadzilah Kamsah sentiasa memulakan
program bual bicaranya (Selami Jiwa) dengan pembuka bicara yang sangat menarik.
Ini menunjukkan bahasa beliau telah bersedia lebih awal untuk berhadapan dengan
khayalak ramai serta pandai menarik minat pendengar untuk mendengar apa yang
ingin disampaikan olehnya sehingga ke akhir rancangannya.
Pembuka bicara yang sangat menarik
dapat menarik minat pendengar untuk mendengar topik yang disampaikan meskipun
ianya berbentuk fakta. Dalam pembuka bicara perlulah ada elemen – elemen
seperti memperkenalkan diri kepada pendengar supaya mereka mengenali pengucap
dengan lebih dekat. Serba sedikit maklumat mengenai diri juga perlu dinyatakan
kepada pendengar. Seterusnya, perucap perlu menyatakan tajuk yang ingin disampaikan
supaya pendengar dapat mengikuti dan memahami mesej yang disampaikan sehingga
penutup. Kemudian, barulah dimasukkan salutasi, isi ucapan, rumusan dan akhir
sekali penutup. Rumusan amat diperlukan bagi melengkapkan hujah- hujah yang
masih lemah serta meninggalkan tanggapan yang positif terhadap perkara –
perkara utama agar audien dapat bertindak balas terhadap hujah –hujah utama
ucapan tersebut. Bagi penutup bicara, perucap boleh tutupkan dengan kesimpulan
yang ringkas dan kemudian menamatkan dan menangguhkan ucapan dengan salam dan
ucapan terima kasih.
2.9 Menselitkan
Unsur Jenaka
Pengucapan yang berkesan akan
menjadi lebih menarik sekiranya perucap pandai menyelitkan unsur jenaka sebagai
pemanis dalam mesej yang disampaikan. Jenaka yang dibuat perlulah berkaitan
dengan tajuk supaya tidak lari dari tujuan dan objektif mesej. Perucap perlu
mengelakkan diri dari membuat jenaka yang menyentuh kehidupan peribadi
seseorang, sensitiviti agama, kaum dan budaya tertentu. Jenaka yang dibuat
perlu menampakkan kematangan dalam diri perucap dan sesuai dengan penerimaan
audien.
2.10
Penerimaan Maklumbalas dari Audien
Pengucapan
awam yang berkesan dapat dinilai sekiranya mendapat respon dan maklum balas
dari audien. Perucap yang bijak pandai bertindakbalas pada maklumbalas dari
pendengar serta memberi penerangan yang jelas dan tepat. Sekiranya ingin mendapat
respon dari audien, perucap boleh meminta maklumbalas dari audien ataupun
mengulang penerangan supaya mendapat maklumbalas supaya terjadi komunikasi dua
hala antara perucap dan pendengar.
2.11 Penggunaan Alat Bantu Tampak (ABT) dalam Persembahan
Alat bantu tampak (ABT) adalah apa
sahaja alat yang boleh dilihat oleh audien untuk membantu perucap menyampaikan
mesej kepada audien. ABT membantu perucap untuk menyampaikan mesej dengan lebih
jelas. Namun, perlu diingatkan oleh perucap bahawa bahan atau alat yang
digunakan itu perlulah bersesuaian dengan tajuk dan juga audien. Jenis – jenis
ABT terdiri daripada gambar- gambar (foto/lukisan), papan hitam/papan putih,
filem, audio (perakam pita dan rekod), maklumat edaran bertulis, pita video,
graf, carta/gambar rajah, model dan sebagainya. Perucap perlu memastikan ABT
yang digunakan benar- benar membantu perucap sebagai bahan tambahan dan
membantu menyokong hujah- hujah utama dalam ucapan. Penggunaan ABT boleh
menjimatkan masa, menjelaskan perkara – perkara yang kompleks dan membantu
mengekalkan minat audien.
2.12 Bahasa
Bahasa adalah alat perutusan atau
penyampaian mesej sama ada yang berbentuk konsep, idea, teori atau digunakan
untuk memberi dan mendapatkan maklumat dan sebagainya bagi mempengaruhi fikiran
serta tindakan audien sasaran. Bahasa yang digunakan oleh perucap perlulah
jelas, dinyatakan dengan mudah, terang dan tidak mengelirukan. Bahasa yang
jelas dapat memperjelaskan maklumat dengan lebih tepat. Setiap hujah perlulah
dihuraikan maksudnya bagi mengelak kekeliruandan ketidakfahaman khususnya
konsep – konsep yang diterapkan dalam teks ucapan.
PENUTUP
Pengucapan awam merupakan satu
kemahiran yang boleh dipelajari oleh semua orang dan menjadi laluan untuk
mencapai kejayaan. Perucap yang cemerlang merupakan perucap yang sentiasa
berusaha untuk menyampaikan ucapannya dengan baik dan berkesan tanpa mengira
audien dan suasana. Ini memberi gambaran bahawa perucap yang bijak dapat menggunakan
segala keperluan dengan baik dan menghasilkan pengucapan awan yang terbaik.
Oleh yang demikian, persediaan yang rapi amat diperlukan bagi memastikan
penyampaian menepati objektif dan memberi kepuasan kepada audien.
Selain itu, ia bukan saja membantu
meningkatkan jati diri serta sifat kepimpinan seorang perucap malahan dapat
meningkatkan keyakinan diri perucap untuk berhadapan dengan khalayak ramai. Justeru
itu, pengucapan awam yang berkesan dapat diperolehi sekiranya mesej yang
disampaikan diterima baik oleh audien, dan audien menerima mesej yang tepat dan
betul (berlaku perkongsian maklumat).
REFERENCES
1. Suprawoto
(2009) Pembelajaran berbicara. Retrieved from http://www.slideshare.net/NASuprawoto/pembelajaran-berbicara
2. Irfan
Khairi (2011) Kurangkan perasaan
malu. Retrieved from http://www.irfankhairi.com/blog/motivasi/kurangkan-perasaan-malu/
4. Abdullah
Hassan & Ainon Mohd. (2000). Kemahiran Interpersonal Untuk Guru Bestari.
Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.
5. Abdul
Mu’ati@Zamri Ahmad, 2000. Panduan Pengucapan Awam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
6. Arshad
Md. Ghaus, 2003. Teknik Pengucapan Berkesan. Kuala Lumpur: Utusan Publication
& Distributors Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment