Ini adalah contoh ulasan karya sastera tok guru by A Samad Said. hopefuly my sharing bermanfaat to all of you yang sedang membuat assignment ulasan karya sastera. sharing is caring :)
1.0 PENGENALAN
Karya sastera sama ada traditional
atau pun moden, kedua – duanya memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan
mesej kepada masyarakat melalui sajak, pantun, puisi, cerpen, novel dan
sebagainya. Sesebuah karya satera yang indah susur galurnya, kepelbagaian gaya
bahasanya seta penuh dengan elemen estetika amat penting untuk melahirkan
sebuah karya yang dapat diselami maksud penyampaiannya sama ada secara tersurat
ataupun tersirat.
Tiga
persoalan utama untuk mengangkat dan meletakkan sastera pada kedudukannya yang
hak serta memperlihatkan perkembangannya yang sihat ialah yang pertama, fenomena
seni itu sendiri, kedua fenomena sosial dan ketiga, keterampilan kesusasteraan.
Ia juga dapat memartabatkan diri sasterawan dan karyanya sekaligus(Shahnon
Ahmad, 2006).
Fenomena seni merupakan intipati
untuk menjadikan sesebuah karya itu kreatif. Keremehan dalam menerapkan elemen
estetika dalam sesebuah karya, menjadikannya hambar, koosng, hilang seninya dan
tidak bermakna kerana mesej yang ingin disampaikan oleh penulis tidak dapat
diselami oleh pembaca dengan baik. Penyampaian terbaik bagi sesebuah karya yang
tak lekang dek panas dan tak lapuk dek hujan,, penulis perlu melalui pelbagai
kepayahan, ketelitian, penyelidikan yang berterusan, pengalaman yang dikutip di
setiap penjuru alam serta daya keupayaan berimaginasi dan kreativiti yang
tinggi. Keunikan sesebuah karya sastera terletak pada nilai estetika ini kerana
tanpanya didalam diri seorang sasterawan, karya tersebut tidak membawa apa – apa makna
signifikan. Martabat karya itu juga tidak wujud dan menyebabkan ianya dipandang enteng dan remeh
oleh masyarakat.
Seperti fenomena seni, fenomena
sosial juga memerlukan ilmu yang mendalam, pengalaman yang diterokai, keperitan
akal yang gemar berhujah dalam mencari kebenaran serta keyakinan diri yang
tinggi. Ini kerana karya yang dihasilkan bukanlah karya tiruan
atau diciplak tetapi karya – karya ini memepunyai ketulenannya dari segi
gaya bahasa yang pelbagai, kecanggihan dalam penyusunan jalan cerita, liku –
liku serta cabaran yang dilalui bagi menghasilkan sebuah karya sastera yang
menyampaikan mesej kebenaran melalui kesusasteraan.
Penghasilan karya yang terbaik juga
melalui keterampilan kesasterawanan. Jati diri sasterawan memainkan peranan
yang penting kerana identitinya itu sendiri menonjolkan keperibadiannya, gaya
hidup serta pembawaannya dalam berkarya. Kita dapat melihat kelemahan serta
kekuatan daya kreativiti, imaginasi serta daya sensitiviti seseorang penulis
dalam menentukan sejauh mana penulis dapat menjiwai karyanya. Pembaca yang
bijak menyelami sesebuah karya, tidak hanya menerima ia sebagai sebuah teks
semata – mata, tetapi berada bersama – sama dengan penulis didalam liku – liku
perjalanan cerita tersebut.
Setiap karya mempunyai kelemahan dan
kekuatannya. Namun begitu, kepentingan mesej yang ingin disampaikan oleh
penulis melalui karyanya tidak boleh dipandang remeh kerana kadang kala mereka
membawa kita selami realiti kehidupan yang cuba kita selindungi. Walaupun terdapat
karya- karya yang menggunakan gaya bahasa yang begitu sinis sekali dan mendapat
kritikan yang hebat dari pelbagai pihak, tetapi itulah realiti yang perlu
diberi perhatian sewajarnya oleh kita semua.
2.0 PEMILIHAN KARYA
SASTERA
Saya
telah memilih sebuah karya sastera moden dalam bentuk sebuah novel iaitu Tok Guru karya Shahnon Ahmad (1988)
untuk digunakan dalam analisis mengenai pemikiran yang cuba digarapkan oleh
pengarang ini didalam novelnya. Novel ini sering dijadikan kajian kerana
bersangkut paut dengan pengalaman sasterawan negara, Shahnon Ahmad sepanjang
penglibatan beliau dalam al – Arqam sehingga beliau keluar dari pertubuhan
tersebut dan mengarang novel ini sebagai meluahkan perasaan serta pengalaman
beliau dalam bentuk coretan.
2.1 SINOPSIS “TOK GURU”
Novel
Tok Guru mengisahkan kehidupan sebuah keluarga yang terdiri daripada Mamak Merican,
Mami Yam, Mumdas, Cumbi dan Mirasa yang menjadikan agama Islam sebagai tunggak
dalam kehidupan mereka sekeluarga. Mereka ini berguru dengan seorang alim yang
bergelar Tok Guru. Kelazimannya, Tok Guru akan menghadirkan diri di rumah Mamak
sekeluarga setiap malam Jumaat untuk mengajar mereka mengenai ilmu agama Islam
dengan lebih mendalam dari segi ilmu – ilmu tasawwuf, fardu ain, fiqh dan
Usuluddin.
Sejak
kehadiran Tok Guru, kehidupan Mamak sekeluarga telah berubah jauh sekali dan
mereka menghayati ajaran Tok Guru dengan mendalam sekali sehingga Mamak menjadi
begitu taksub dengan Tok Guru. Beliau
memasang niat dan angan – angan untuk menjadi pendakwah dengan menjejaki
kehidupan seperti Tok Guru, kehidupan
Nabi dan Kehidupan para Ulama dengan meramaikan zuriat kerana menurut Tok Guru
meramaikan zuriat juga merupakan satu ibadah. Mami pula mula menyedari bagaimana
peranannya untuk menjadi seorang isteri yang soleha manakala Cumbi mula
memasang angan – angan untuk menjadi seorang isteri yang soleha kepada kekasih
hatinya, Mubarak.
Oleh
kerana ketaksubannya itu, Mamak telah menyampaikan hasratnya untuk berkahwin
lagi satu dan menyuruh Mami supaya mencari calon isteri untuknya. Namun begitu,
Mami tidak sanggup dan terus bertemu dengan Tok Guru. Tok Guru begitu bijak
memainkan peranan memujuk Mami dan akhirnya tercapai juga hasrat Mamak untuk
berkahwin lagi satu. Dia berkahwin dengan adik Tok Guru sendiri, Rabiatunadawiyyah
iaitu seorang janda yang mempunyai seorang anak.
Namun
kerakusan Mamak tidak berhenti setakat itu dimana beliau menyatakan hasratnya
untuk berkahwin dua orang lagi sekaligus. Segala urusan mencari diserahkan
kepada Mami dengan alasannya yang biasa didengar oleh Mami iaitu untuk
meramaikan zuriat. Akhirnya beliau berkahwin dengan dua orang janda iaitu
Zeenab Bibi dan Chumchum. Maka berlakulah ketidakadilan dalam sistem giliran
bermalam apabila isteri yang lebih muda menerima giliran yang lebih dari isteri
– isteri yang tua.
Cumbi
yang menyimpan hasrat untuk berkahwin
dengan kekasih hatinya mendapat halangan yang keras dari ayahnya. Mamak tidak
berkenan dengan Mubarak kerana keluarganya yang tidak berlatarbelakangkan
agama. Malah Mamak menyarankan agar Cumbi berkahwin dengan Tok Guru dan menjadi
isterinya yang keempat kerana bagi Mamak, sekiranya Cumbi berkahwin dengan Tok
Guru, dia akan masuk ke syurga. Cumbi yang pada mulanya membantah, akhirnya
berkahwin juga dengan Tok Guru. Malahan sistem giliran bermalam Tok Guru juga
memberatkan kepada isterinya yang lebih muda iaitu Cumbi.
3.0 PENDEKATAN KRITIKAN
SASTERA
Kritikan
amat penting bagi sesebuah karya sastera kerana dari kritikan kita dapat lihat
apa yang disampaikan oleh pengarang didalam karya sasteranya itu mampu membuka
mata masyarakat ataupun tidak. Karya yang baik mampu memberi impak yang besar
kepada pembaca dan sedikit sebanyak memberi ruang kepada masyarakat untuk
menilai apa yang cuba disampaikan oleh pengarang. Ketajaman pena seorang
pengarang terletak pada ketajaman imaginasi dan kreativitinya yang bersandarkan
pada pengalaman, penyelidikan serta ketelitiannya dalam menghasilkan sebuah
karya yang berkualiti.
Terdapat
beberapa pendekatan yang boleh digunakan oleh para kritikawan untuk menilai
hasil karya pengarang – pengarang. Antaranya ialah pendekatan formalistikas,
pendekatan struktural, prinsip dan kaedah pendekatan moral/agama dan pendekatan
sosiologi. Bagi tujuan menganalisis karya Shahnon Ahmad ini, saya memilih
pendekatan sosiologi kerana sasterawan negara ini banyak melahirkan karya –
karyanya berdasarkan pengalaman serta sesuatu yang berhubung kait dengan
kehidupan beliau. Sebagai contoh, karya Tok Guru ini dihasilkan setelah beliau
keluar dari pertubuhan al –Arqam dan beliau meluahkan apa yang dirasainya
sepanjang bersama dengan jemaah didalam novel ini.
W.S
Hudson menjelaskan bahawa sastera tidak dapat dipisahkan daripada masyarakat
kerana sastera tidak akan menjadi agung sekiranya tidak menjelajah alam
masyarakat serta alam kehidupan manusia sedalam – dalamnya (Harun Jaafar,
2009).
Pendekatan
sosiologi menekankan tiga aspek iaitu yang pertama, melihat secara luas
sosiologi sasterawan yang menghasilkan sesebuah karya. Kehidupan yang dilalui
serta pengalaman yang diperolehi oleh sasterawan menjadi tunjang kepada
terhasilnya sesebuah karya kerana dirinya lebih hampir dengan masyarakat
disekelilingnya. Aspek yang kedua, melihat pada pengaruh dan sifat yang
terdapat dalam diri seorang pengarang kerana pengarang akan melahirkannya
menggunakan mata penanya untuk menyampaikan mesej kepada masyarakat. Ketiga,
pendekatan sosiologi melihat pada pengaruh institusi kesusasteraan terhadap
perkembangan sastera. Pada tahun 40an dan 50an, ramai penulis yang memilih
untuk meluahkan coretan mereka dalam bentuk cerpen kerana lebih mudah
berbanding karangan – karangan yang berat kerana untuk menyesuaikan dengan
kehendsak pembaca yang rata – ratanya tidak ramai yang berpelajaran.
4.0 ANALISIS NOVEL TOK
GURU
Shahnon Ahmad didalam “Perjalananku Sejauh Ini : Sebuah
Autobiografi” ada menyatakan bahawa kedua – dua novelnya iaitu Tok Guru dan Ummi & Abang Syeikhul memaparkan konsep poligami yang selaras
dengan tuntutan Islam (Shahnon Ahmad, 2000). Beliau juga ada menyatakannya
didalam “Setitis Embun Semarak Api”
dimana novel Tok Guru mencerminkan
kebahagian didalam berpoligami kerana Tok Guru mampu memberi kebahagian dan
kesejahteraan kepada isteri – isteri beliau terutama Cumbi yang pada mulanya
keberatan untuk berkahwin dengan Tok Guru tetapi akhirnya hidup bahagia bersama
(Shahnon Ahmad, 2006).
Namun begitu, setelah dikaji dan
dibuat analisis, didapati novel ini lebih mencerminkan penyelewengan yang
berlaku dalam poligami. Analisis ini dilakukan mengikut empat aspek utama yang
terdapat didalam novel ini. Aspek yang pertama adalah mengenai konsep keadilan
dalam berpoligami, yang kedua penyelewengan dan diskriminasi, ketiga agama
Islam digunakan sebagai penyelindung maksud tersembunyi untuk memenuhi kehendak
diri dan yang keempat, ketaksuban seseorang itu terhadap orang yang mempunyai
ilmu agama yang tinggi tanpa melihat ketulusan hatinya dalam berdakwah.
4.1.
Konsep Keadilan dalam berpoligami
Didalam karya ini, kita dapat lihat
ketidakadilan yang berlaku dalam sistem poligami Tok Guru dan juga Mamak
melalui penyusunan jadual giliran bermalam bersama – sama dengan isteri –
isteri mereka. Dalam berdakwah dan memberi nasihat, Tok Guru menasihati supaya
Mamak berlaku adil kepada isteri – isterinya kelak. Namun begitu, Tok Guru
sendiri mengatur jadual giliran bermalam yang sama sekali tidak adil kepada
isteri – isterinya. Giliran bermalam mengikut hak yang sepatutnya hanya berjalan
untuk beberapa ketika sahaja dan kemudiannya isteri yang tua mula dipinggirkan
dan isteri yang muda mendapat keutamaan.
Jadual
Giliran Bermalam Tok Guru
|
Jadual
Giliran Bermalam Mamak
|
Musalmah
( 3 )
|
MamiYam
( 2 )
|
Mariyah
( 3 )
|
Rabiatunadawiyyah
( 3 )
|
Romlah
( 7 )
|
Zeenab
Bibi ( 10 )
|
Cumbi
( 15 )
|
Chumchum
( 11 )
|
“Percayalah Mami kepada Nana ini. Nana pun bukan larat
sangat, tapi bila teringatkan sunnah Nabi dan ingin beribadat dalam semua
jurusan, termasuk jurusan kahwin empat, Nana pun hendak kahwin empatlah. Nana
sudah tua juga. Biarlah Nana kumpul pahala banyak-banyak dengan apa cara sekali
pun. Cara kahwin empat dan memberi giliran yang adil adalah diantara keadilan
yang sebaik-baiknya. Itu adalah satu ujian kepada Nana. Kalau Nana tak jaga
giliran, Nana berdosa. Kalau Nana jaga giliran , nah, Nana dapat pahala.”
[ Shahnon Ahmad, 1988 : 179]
[ Shahnon Ahmad, 1988 : 179]
Dialog di atas adalah seperti yang
diucapkan oleh Mamak kepada isterinya, Mami. Kata – kata Mamak itu jauh sekali
dengan apa yang dipraktisnya setiap malam berhubung dengan soal giliran
bermalam dimana isteri yang paling muda mendapat giliran yang lebih berbanding
isteri yang lebih tua. Ini menunjukkan Mamak tidak mempraktikkan sistem
poligami sepetimana yang dituntut dalam Islam.
Ooi
Eng Lye (2005:184) berpendapat bahawa “......Wanita dalam Tok
Guru....sebenarnya mereka menentang ketidakadilan di kalangan pengamal
poligami....”
Namun begitu, pendapat ini sukar
diterima kerana pada akhirnya wanita tetap menjadi mangsa penindasan dan
menguntungkan kaum lelaki (Mohd Zariat, 2008:10). Seperti watak Cumbi yang
menyatakan hasrat kepada ayahnya untuk berkahwin dengan kekasih hatinya,
Mubarak. Namun begitu, Mamak menentang keras niat anaknya itu. Isterinya, Mami
pula seorang yang patuh pada suaminya dan walaupun dia kasihan dengan anaknya
tetapi dia tidak mampu untuk melawan kata – kata Mamak dan menenangkan hati
anaknya setelah dipaksa oleh Mamak supaya berkahwin dengan Tok Guru. Akhirnya
dengan kerelaan, Cumbi pun berkahwin dengan Tok Guru.
Keadilan dalam
berpoligami amat penting kerana Islam sendiri menyuruh umatnya berlaku adil
terhadap isteri – isterinya. Seperti yang terdapat didalam surah Al-Nisa:3 “ dan jika kamu takut tidak akan dapat
berlaku adil terhadap anak – anak yatim, maka kahwinilah wanita – wanita yang
kamu senangi, dua, tiga atau empat, tetapi jika takut tidak dapat berlaku adil,
(terhadap isteri – isteri), maka kahwinilah seorang sahaja....yang demikian itu
adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.”
Ayat Al – Quran ini menuntut umat Islam supaya
berlaku adil apabila berpoligami agar keadilan dapat ditegakkan dan isteri –
isteri mendapat hak yang sama rata. Menurut ulama, keadilan yang disyaratkan
dalam ayat 3 itu adalah didalam perkara – perkara seperti, tempat tinggal,
makanan, minuman, pakaian, giliran bermalam dan seterusnya, iaitu perkara madhi
(zahir dan material) (Sofian Ahmad, 2009).
4.2. Penyelewengan dan Diskriminasi
Penyelewengan dan diskriminasi dalam
novel Tok Guru ini dapat dilihat dikaji dengan teliti kerana pada akhirnya,
kaum lelaki yang mendapat untung manakala kaum wanita ditindas oleh suami
masing – masing. Hal init terjadi kepada isteri – isteri tua Tok Guru dan juga
Mamak. Ini kerana, apabila tiba pada pembahagian giliran bermalam, ternyata
isteri yang tua mendapat jumlah bermalam yang terlalu sedikit dan jauh berbeza
dengan isteri – isteri yang lebih muda. Ini munujukkan penyelewengan yang telah
dilakukan oleh Tok Guru dan juga pengikutnya, Mamak.
Adalah lebih jelas daripada analisis
ini bahawa poligami dalam Tok Guru hadir sebagai satu praktik perkahwinan Islam
yang membuka ruang yang luas kepada berlakunya deskriminasi dan ketidakadilan
dalam perhubungan antara gender (Mohd Zariat, 2008:11).
“Kalau Mamak tak adil, Mamak yang
berdosa. Mamak mesti adil kepada Mami. Adil dalam soal luar dan juga soal
rohaniah. Bermalam pun mesti ada jadual, mesti ikut giliran. Mamak mesti jaga
giliran itu kalau mahu adil. Kalau Mamak tak tahu jaga giliran, bala akan
menimpa Mamak kerana itu berdosa juga. Itu kalau dua orang isteri.Kalau tiga
atau empat, giliran mesti jaga betul-betul”. Panjang juga Tok Guru memberi
keterangan hal jadual dan giliran itu..................
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 45 ]
Dialog
di atas diucapkan oleh Tok Guru kepada Mamak. Tetapi setelah dibuat analisis,
ternyata Tok Guru seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan. Tok Guru
sendiri melakukan penyelewengan apabila giliran isteri -isterinya tidak
dipenuhi seperti yang dituntut oleh Islam bagi tiap – tiap lelaki yang
berpoligami. Ini jelas menunjukkan watak Protoganis seperti Tok Guru sebenarnya
memberi gambaran penyelewengan yang paling ketara dalam berpoligami sehingga
menjadi ikutan pengikut setianya, Mamak. Isteri Mamak iaitu Mami misalnya
merupakan seorang isteri yang taat dan patuh pada suami. Dia tidak berani
membantah keinginan Mamak untuk
berkahwin lain kerana takut diceraikan dan tanpa dia sedar apa yang dilakukan
oleh suaminya itu adalah satu bentuk diskriminasi dan penindasan terhadap
wanita.
Melalui
kajian Mohd Zariat, (2008:11) menunjukkan persepsi bahawa amalan perkahwinan
Islam dalam novel Tok Guru membuka ruang kepada diskriminasi dan penyelewengan
poligami meskipun Shahnon Ahmad membuat kenyataan bahawa poligami dalam
novelnya itu sejajar dengan kehendak agama Islam seperti yang dinyatakan didalam
autobiografinya.
4.3. Menggunakan Agama untuk
Kepentingan Diri
Setelah dianalisis novel ini,
keinginan Mamak untuk berkahwin lain bukanlah kerana hendak mengikut syariat
yang telah ditetapkan oleh agama tetapi lebih kepada memenuhi keperluan
nafsunya dan sikapnya lebih terburu – buru untuk mengikut jejak Tok Guru. Setelah
beristeri dua, Mamak bersikap lebih tamak dan ingin beristeri tiga dan empat
sekaligus. Dia juga menggunakan helah ingin meramaikan zuriat agar dapat
melahirkan pendakwah yang hebat bagi memujuk Mami supaya membenarkan dia
berkahwin lagi. Namun begitu, motifnya jelas dapat dilihat apabila dia
menyatakan hanya inginkan ladang – ladang yang subur untuk menternak dan
sekiranya ladang itu tandus, dia akan menceraikan isterinya itu dengan cara
baik. Ternyata amalan poligami Mamak tidak mengikut syariat yang sepatutnya.
“Kalau tak ada janda beranak banyak
pun, cukup dengan janda tanpa anak saja dengan syarat ladangnya masih subur.
Mami barangkali tahu memilih tanah ladang yang subur kerana melihat raut muka
dan air muka pun tentu sudah dapat menentukan sama ada tanah itu tandus atau
terpugar: kontang atau lemah, gersang atau berbaja. Kalau tanah ladang itu
kemudiannya diketahui gersang atau tandus atau kontang, aku terpaksa
ceraikanlah dengan baik hati. Penceraian dengan cara begitu dituntut juga. Buat
apa simpan tanah tandus dan gersang.”
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 190]
Menurut
Sofian Ahmad (2009), Poligami diizinkan dengan maksud untuk membela nasib janda
dan anak yatim supaya mereka mendapat perlindungan yang sewajarnya.
Walaubagaimanapun, watak Mamak menunjukkan bahawa tujuannya berpoligami
bukanlah untuk melindungi janda dan anak yatim tetapi lebih kepada keperluan
nafsunya semata – mata.
Hal
ini juga dapat dilihat pada diri Tok Guru yang menggunakan ilmu agama yang
dimilikinya pada jalan yang tidak betul. Ini kerana setiap malam Jumaat, beliau
lebih banyak menyentuh soal – soal perkahwinan. Hal ini telah disedari oleh
Cumbi, anak Mamak.
“Dulu pun bukan aku tidak sedar.
Gelagat Tok Guru seimbas pun aku sudah dapat menangkap hajat Tok Guru. Dia
selalu kerling kepada aku bila selesai memberi salam. Bukan aku tidak sedar.
Waktu menadah tangan minta doa yang panjang pun, Tok Guru asyik kerling saja
kepada aku. Memang Tok Guru itu gatal orangnya.”
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 235 ]
Berdasarkan
petikan di atas, ternyata Tok Guru menunjukkan sifat dirinya yang sebenar dan
tujuannya menghadirkan diri setiap malam Jumaat di rumah Mamak. Ditambah pula
dengan kepercayaan Mamak yang tidak berbelah bagi padanya memberi peluang pada
Tok Guru untuk mencapai misinya memiliki Cumbi.
Syed Syeikh al – Hadi menyatakan bahawa wanita perlu diberi kebebasan
untuk memilih pasangan hidup kerana kahwin paksa akan mendatangkan keburukan.
(S. Ali Yasir, 1983:5)menerangkan
konsep yang betul dalam meyebarkan ajaran Islam serta tidak mempergunakan ilmu
yang dimiliki untuk kepentingan diri sendiri. Menyebarkan ajaran Islam perlulah
di landasan yang benar kerana sekiranya terdapat kepincangan, maka Islam akan
dipandang remeh oleh sesetengah pihak. Inilah yang berlaku seperti watak Tok
Guru yang berpengetahuan agama yang luas tetapi telah menggunakan ilmu yang
dimiliknya dengan tujuan dan niat yang terpesong kerana beliau lebih gemar
menyentuh soal – soal perkahwinan.
4.4. Ketaksuban Terhadap Orang Alim
Watak Mamak jelas sekali menunjukkan
ketaksubannya terhadap Tok Guru. Ini dapat dianalisis apabila dia mula merubah
corak pemakaiannya mengikut Tok Guru. Malahan beliau juga mengikut jejak Tok
Guru yang telah beristeri tiga, untuk beristeri lagi satu setelah mendapat
nasihat dari Tok Guru supaya meramaikan zuriat kerana meramaikan zuriat
merupakan satu ibadah. Kerakusan Mamak dapat dilihat setelah beliau meminta
Mami untuk mencari calon isteri kepadanya dan kemudiannya menambah bilangan
kepada tiga dan empat sekaligus hanya kerana ingin menjadi seperti Tok Guru
yang punya ramai zuriat. Namun, Mamak tidak menyedari bahawa Tok Guru sendiri
tidak mengingati anak – anaknya dan bagaimana boleh Tok Guru mendidik anak –
anaknya dengan baik? Ketaksuban Mamak terhadap Tok Guru ditambah lagi apabila
dia mencadangkan agar anaknya Cumbi berkahwin dengan Tok Guru supaya mendapat keberkatan
di dunia dan di akhirat.
Tok Guru! Mengapa pula tidak dengan
Tok Guru.Tok Guru masih ada lagi satu tanah ladang untuk ditanam dan Tok Guru
belum miliki mana-mana tanah ladang lagi. Mengapa Cumbi tidak jadi saja tanah
ladang itu untuk Tok Guru tanam benihnya. Tok Guru orang alim, orang bertakwa,
orang kuat mujahadat dan Tok Guru juga lebih tahu mengatur giliran malam.
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 147 ]
‘Mami setujukah kalau Cumbi kita
jadi isteri keempat Tok Guru?’
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 1
‘Nana tak suka budak itu. Cumbi
mesti ikut Nana dalam soal ini kerana Cumbi masih belum tahu memilih peladang.
Mami pun mesti ikut Nana. Nana kata Tok Guru, Tok Gurulah’
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 153 ]
‘Tentang Cumbi. Mamak rasa-rasa
hendak serahkan saja kepada Tok Guru, Kalau Tok Guru sudi. Moga-moga selamat
Cumbi dalam dunia dan akhirat bila ada di bawah payung Tok Guru’
[
Shahnon Ahmad, 1988 : 215 ]
Petikan
– petikan di atas jelas sekali menunjukkan ketaksuban Mamak terhadap Tok Guru.
Kesemuanya lebih jelas apabila penglihatan Mamak dikaburi dengan kebaikan Tok
Guru yang menjodohkan adiknya, Rabiatunadawiyyah sebagai isterinya nombor dua.
Mamak terlalu taksub dengan Tok Guru yang dianggapnya sebagai seorang alim,
warak dan penuh dengan ilmu agama serta menjadi rujukan kepada dia dan
keluarganya. Padahal, melalui jadual giliran bermalam sudah menunjukkan sifat
sebenar Tok Guru serta kunjungannya ke rumah Mamak setiap malam Jumaat apabila
Tok Guru lebih gemar menyentuh isu – isu yang berkaitan tentang hal – hal
perkahwinan berbanding hal- hal agama yang lebih meluas.
5.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, setiap coretan
pengarang akan tersimpan seribu erti kepada pembaca. Mesej yang ingin
disampaikan oleh pengarang lazimnya sentiasa mendapat kritikan dan pandangan
daripada masyarakat umum dan ahli –ahli sarjana. Sebagai contoh, Novel Tok Guru
ini banyak memperlihatkan kepincangan dalam sistem poligami yang diamalkan oleh
Tok Guru dan Mamak. Kepincangan ini bukanlah salah bagi mereka untuk beristeri
empat tetapi kerana ketidakadilan yang telah mereka lakukan dalam berpoligami
yang dapat dikesan dalam karya ini.
Karya dan masyarakat memang tidak
dapat dipisahkan. Kerana adanya masyarakat maka terhasillah karya yang sentiasa
menyampaikan mesej – mesej yang berkesan dan sentiasa mendapat pandangan dan
kritikan dari pelbagai pihak. Namun, mata pena pengarang tidak akan sesekali
tumpul selagi jiwa, minda dan tenaga masih mampu bekerja dalam menghasilkan
karya yang terbaik dan berkualiti utnuk hidangan pembaca.
(3202
patah perkataan)
RUJUKAN
1. Shahnon
Ahmad, 1988. Tok Guru.
2.
Shahnon Ahmad, 2006 . Perjalananku Sejauh Ini : Sebuah
Autobiografi. Pulau Pinang: Pustaka Shahnonahmad
3. Shahnon Ahmad, 2006. Setitis Embun Semarak Api. Selangor:
Dasar Cetak (M) Sdn Bhd
3. Di petik dari S.Ali Yasir. “Di Balik
Poligami Rasulullah S.A.W”,Pustaka Nasional PTE LTD Singapura, 1983:5
4. Website.Source:http://bicarasastera.blogspot.com/.4,Julai 2011
5. Website.Source:http://www.ukm.my/penerbit/akademika/jademik-74-01-abstrak.html,4 Julai 2011
6. Website,Source:http://journalarticle.ukm.my/630/1/akademika74%5B01%5D.pdf,4 Julai 2011
No comments:
Post a Comment