Monday, August 31, 2015

AKU BUKAN SEORANG PENULIS....

Menjadi seorang penulis bukanlah suatu yang enteng. Tidak kiralah penulis novel, majalah, surat khabar hatta hanya seorang penulis diarinya sendiri. Tanpa idea yang menjengah di minda, semuanya ibarat tin kosong tidak bermakna. Meskipun aku bukanlah seorang penulis, tapi aku cinta dengan bidang penulisan. Dari tulisan berbentuk ilmiah hinggalah coretan biasa saja, semuanya memberi aku satu kepuasan. Aku sering kali membaca nukilan, coretan dan karya ciptaan yang bisa membawa aku menghayati setiap bait-bait yang ditulis oleh penulis. Semuanya mengagumkan aku kerana hanya dari tulisan sudah bisa menyentuh jiwa dan perasaanku. Malahan, minda aku sibuk mencerna setiap yang disampaikan oleh penulis. Itulah hebatnya jari jemari yang setiap detik bergerak menekan keyboard mengikuti apa yang dilahirkan dari minda.

Meskipun aku bukan seorang penulis, namun pengalaman yang aku kutip dari kerjaya lapangku banyak membuka ruang mindaku mengenai banyak perkara yang tidak kuketahui sebelum ini. setipa masa jari jemariku seolah - olah ingin terus menerus bekerja namun mindaku semakin penat dan tenat... tidak mampu mengikuti rentak jari jemariku memerah idea yang tak kunjung tiba. Benarlah seperti apa yang aku baca dari majalah-majalah, otak mempunyai peranan yang besar dalam tubuh badan manusia. Terlebih guna, boleh menyebabkan manusia menjadi mudah tertekan dan akhirnya menjadi dalam depression.. sesuatu yang tidak enak untuk ditelan... mungkin boleh menjadi sakit jiwa.

Jika hati terluka tetapi otak masih bertindak waras, kita akan selamat. Akan tetapi andai hati terluka dan otak tidak lagi mempu membuat pertimbangan yang wajar, maka berbagai-bagai perilaku tidak bermoral yang berlaku. Pembunuhan, bunuh diri, delusi dan pelbagai lagi jenis penyakit yang bisa membawa keburukan kepada manusia. 

Akhirnya, otak aku pun sudah berhenti untuk mencoret. kekeringan idea dan kepenatan. Apa pun, cinta aku pada bidang penulisan tidak akan pudar. Inshaa Allah, satu hari nanti aku mampu untuk menjadi seorang penulis yang berbakat dan mampu membawa manfaat kepada masyarakat.

Sekian, selamat pagi.
T.Bed

No comments:

Post a Comment